Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






بهشت و دوزخ
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی

 

بهشت و دوزخ

۞     در بهشت هم رشد هست. خداوند اهل بهشت را درجه به درجه بالا میبرد تا به قرب و پشت سر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام برسند. نعمتهای بهشتی جزای عبادتهایی است که شخص در دنیا انجام داده است؛ امّا راه یافتن به قرب تنها با فضل الهی امکانپذیر است. از بهشت خبر رسیده است. مثلاً خبر آمده است که شخصی که به رضا رسیده، به رضوان که بالاترین درجهی بهشت است، میرسد. امّا از قرب هیچ خبری نیامده است.

۞     چیزهای دائمی را از خدا بخواهیم. بهشت دائم است، ولی جهنّم روزی خاموش و تمام میشود. بهشت صفا و وفا و عزّت خداست. بهشت بیشهی الهی و علی علیه السّلام شیر آن است.

۞     حضرت علی علیه السّلام فرمود: منم نقطهی زیر ب بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ.   ب  اوّل  بهشت  هم علی علیه السّلام است. بهشت بدون علی را باید هِشت و گذاشت و صرف نظر کرد.

۞            مجلس ذکر اهل بیت علیهم السّلام اقلاًّ حوض کوثر است.

۞     قبلاً که در روایات میخواندی خانهها و قصرهای بهشتی، خشتهایش از طلا و جواهر است، تعجّب میکردی و به خودت میگفتی چطور میشود و این قصرها کجاست؟ امّا مگر نمیبینی کلام خوبان و ملاقات خوبان قصرهای بهشتی برایت میسازد؟ کلام آنها خالق طلا و جواهر است.

۞     هشت دری که برای بهشت گفتهاند، مربوط به صفات خود آدم است، و الاّ بهشت مهمانخانهی علی علیه السّلام است و مهمانخانهی مرد دو عالم در ندارد. جایی در میگذارند که بخواهند ببندند و کسی را راه ندهند. جهنّم در دارد؛ شما بیخود نروید که راهتان نمیدهند.

۞     راه بهشت آسان است و راه جهنّم سخت و مشقّت‌بار؛ پس چرا راه جهنّم را طی کنیم؟ نمونهاش صدق و کذب است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم بر شریعت سهلهی سمحه مبعوث گردیده است.

۞     در بهشت عبادت نیست، اطاعت است. اطاعت مال محبّت است. عبادت مثل حمّام رفتن و لباس عوض کردن است، برای اینکه وقت وارد شدن به بهشت تمیز باشیم. روزی که به دنیا آمدیم، خدا ما را پاک به این عالم آورد. نماز و عبادات آلودگیها و چرکیهای دنیا را که بر وجود شخص نشسته است، پاک میکند و میشوید: کیومٍ وَلَدَتهُ اُمُّهُ: مثل روزی که مادرش او را زاییده بود، یعنی بکر و دست‌‌نخورده مثل روز اوّل. فَجَعَلناهُنَّ اَبکاراً: آنها را بکر و دست‌‌ نخورده قرار دادیم. زن و مرد مؤمن، باکره به ملاقات خدا میروند.

۞            خنکیهای دنیا نسیم بهشت است و گرمیهای آن، دود و بخار جهنّم؛ مثل حسد و غضب و حرص.

۞     جهنّمی به بهشت میرود، ولی بهشتی به جهنّم نمیرود. چون قبل از ورود به بهشت، جهنّم را طی کرده است. کافر مؤمن میشود، ولی مؤمن کافر نمیشود.

۞     همه به جهنّم وارد میشوند و همه جز معاندان از آن بیرون میآیند و به بهشت وارد میشوند. حضرت   در دعای کمیل فرمود: أَن تُخَلِّدَ فیهَا المُعانِدینَ: که معاندان را جاودانه در دوزخ نگه داری. کسی که عناد با اهل بیت علیهم السّلام نداشته باشد، امکان ورود به بهشت دارد. حتی مستضعفان اهل سنّت هم که ذرّهای دشمنی اهل بیت علیهم السّلام ندارند و عمل صالح دارند، به بهشت وارد میشوند.

۞     اشخاص زاهد با زهد و عبادتشان دارند از دیوار جهنّم بالا میروند. ممکن است چند بار در میانهی دیوار به داخل جهنّم بیفتند؛ امّا بالأخره با همین زهدشان بالا میروند و به بهشت وارد میشوند. اهل محبّت پرواز میکنند و به بهشت میروند. عاشقان مثل نیروی برقند که بقیه را هم بلند میکنند و با خود به بهشت میبرند. اینها پشت سر امیرالمؤمنین علیه السّلام راه میروند.

۞     آخر کار، خدا به دوستان اهل بیت علیهم السّلام نشان میدهد که برای فسّاق و فجّار هم آن پایینها سور و ساتی درست کرده و غصّهی آنها هم تمام شده است. آخر کار همان دوازده نفر، اهل تابوت باقی میمانند که شش نفرشان از امم سَلفند، از جمله فرعون و نمرود و شدّاد، و شش نفرشان از این امّتند، از جمله اوّلی و دومی و سومی.

۞     اهل معاصی در جهنّم میسوزند تا چرکهایشان بریزد و پاک شوند و از جهنّم بیرون رفته و به بهشت بروند و آخرالامر تنها اشقیا و معاندین میمانند. این چرکهای ته جهنّم هم آن‌قدر میسوزند که به صورت آجر جوش کورههای آجرپزی سفت میشوند، به نحوی که دیگر آتش در آنها اثر نمیکند. آن‌وقت خدا پودری میفرستد که آنها را خاک میکند و این آخرین عذاب آنهاست. سپس بارانی میفرستد و از داخل آن گیاهی به شکل تیغ میرویاند تا بعدها از درخت گل به آن تیغ پیوند بزند. خلاصه جهنّم تمامشدنی است. اهل بهشت هم بعد از مدّتی به قرب راه پیدا میکنند.

۞     اندکی هم در دنیا و طبیعت و جهنّم بودن خوب است، چون اوّلاً ظلمت و جهل و جهنّم و طبیعت، مختصر بهرهای از نور و علم و بهشت دارند و از پرتو آنها به وجود آمدهاند؛ مثل سایه که از آثار نور است. ثانیاً انسان قدر آخرت و بهشت و جوار حق را بهتر میفهمد. انسان اگر درد فراق را بچشد، لذّت وصل برایش شیرینتر میشود.

۞            هیچ جهنّمی سختتر از مجاورت کسی نیست که فرد دوستش ندارد.  روح را صحبت ناجنس عذابی است الیم .

۞     جهنّم اجاق بهشت است. غذای بهشتیان از جهنّم میآید. اهل دنیا جان میکنَند و اختراع و اکتشاف میکنند و محصولات را تولید میکنند و میفرستند برای اهل ایمان که مصرف کنند.

۞     باصره و سامعه و ذائقه و لامسه و شامِّه و شهوت و غضب به علاوهی عقل یا محبّت یا ایمان که آن هفت ‌تا را منظّم میکند، هشت در بهشتند؛ امّا اگر عقل یا محبّت یا ایمان در کنار آنها نباشد، هفت در جهنّم هستند.

۞     طبق آیهی شریفهی اِن مِنکُم اِلاّ وارِدُها: هیچ یک از شما نیست مگر اینکه وارد جهنّم میشود؛ همه وارد جهنّم میشوند؛ حتّی مؤمنین. امّا مؤمنین برای خاموش کردن و خیر به دیگران رساندن وارد جهنّم میشوند. ندیدی وقتی غم و غصّهی دنیا داری و به جلسهی رفقا میروی یا بزرگی را میبینی، چطور خنک و آرام میشوی؟ لذا از ائمّه علیهم السّلام که سؤال کردند آیا شما هم وارد جهنّم میشوید؟ در پاسخ فرمودند: ما از جهنّم عبور کردیم، در حالی که جهنّم خاموش بود. اولیای خدا و مؤمنین حقیقی وقتی پا به جهنّم میگذراند، خاموش میشود.

۞     امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: اِنَّهُ لَیسَ بَینَ الحَقِّ وَ الباطِلِ اِلاّ اَربعَ اَصابِعٍ. اَلباطِلُ اَن تَقُولَ سَمِعتُ وَ الحَقُّ اَن تَقُولَ رَأَیتُ: همانا بین حقّ و باطل جز به اندازهی چهار انگشت فاصله نیست؛ باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم. فاصلهی دنیا و آخرت و جهنّم و بهشت چهار انگشت است؛ دنیا و جهنّم، شنیدم است و آخرت و بهشت، دیدم. دیده‌ای که با شمس نبوّت و ماه ولایت باز شود، چه خوب است.

۞     سؤال شب اوّل قبر مربوط به کمّلین است؛ چه کمّلین خوب و چه کمّلین بد. علّتش هم این است که برای آنچه بزرگ‌تر است، آماده شوند؛ چه عطای بزرگ‌تر و چه کتک بزرگ‌تر. وقتی بزرگ مملکتی بخواهد چیزی بدهد، آن را به کمّلین میدهد، کوچولوها هم از کمّلین بهره میبرند. وقتی هم بخواهد بزند، کمّلین را میزند، به کوچولوها هم اثر میکند. در عالم برزخ هم همینطور است.