Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






ذکر
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی
ذکر

۞     خداوند فرمود: اُذکُرُونى اَذکُرکُم. اوّل تصوّر میشد که معنی آیه این است که  شما مرا یاد کنید تا من شما را یاد کنم ، ولی حقیقت آیه این است که: من به یاد شما هستم، شما هم مرا یاد کنید. اَنتَ الذّاکِرُ قَبلَ الذّاکِرینَ: خدایا پیش از ذاکران، تو ذاکر بودی.

۞     ابتدا بشر از خدا غافل بود، بعد در صدد برآمد خدا را یاد کند. هر چه تقلاّ کرد، دید نمیتواند ذاکر خدا باشد و خدا ذاکر اوست. اَنتَ الذّاکرُ قَبلَ الذّاکرینَ: خدایا تو پیش از همهی ذاکران، ذاکر هستی. به این خاطر بود که دوباره غفلت را اختیار کرد.

۞     در ظهر قیامت آفتاب توحید چنان میتابد که چشمها بالای کاسهی سرها میافتد. مؤمنان چشمشان در قیامت بالای کاسهی سرشان است و زیبایی خدا را تماشا میکنند. در دنیا هم انشاءالله حواستان به بالا باشد، چشم دلتان به خدا و خوبان خدا باشد.

۞     خداوند میفرماید: وَ مَا اللهُ بِغافِلٍ عَمّا تَعمَلُونَ: و خداوند از آنچه انجام میدهید، غافل نیست. یعنی تو هم از خدا غافل مباش. خدا را بسیار یاد کن و ذاکر باش.

۞            خدا همه وقت خداست و ما هم به یاد او هستیم. هر اندازه با خدا هستی، هستی؛ و الاّ نیستی.

۞            منعم بهتر از نعمت است. مبادا نعمت شما را از منعم غافل کند.

۞     دل باید مشغول یاد خدا باشد و دست مشغول کار دنیا. بر خلاف کسانی که ظاهرشان مشغول نماز و عبادت است و فکر و دلشان مشغول یاد دنیا.

۞     توجّهت به هر چه باشد، قیمت تو همان است. اگر توجّهت به خدا و خوبان خدا باشد، قیمتی میشوی. حواس تو به هر که رفت، تو همانی.

۞     اگر خدا را زیاد یاد کنی، به جایی میرسی که به هر طرف رو کنی، قبله است. همانطور که خداوند فرمود: اَینَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ: به هر طرف که روی برگردانی، همانجا وجه خداست.

۞     هیچ چیز مثل یاد خدا و خوبان خدا، دل را آرام نمیکند. ذکر خدا و خوبان خدا، وادی امن و دار قرار است. همین که توجّه داشته باشی که خدا با تو است، کافی است. لازم نیست خیلی هم به زبان ذکر بکنی، اصل این است که به یاد خدا باشی.

۞            یاد باطنی هر چه بیشتر شود، یاد ظاهری کمتر میشود.

۞            یاد کردن حاکی از جدائی و دوگانگی ذاکر و مذکور است. وقتی یگانگی آمد، ذکر جا ندارد.

۞            مؤمن یک لا اِلهَ‌‌ اِلاَّ اللهُ که میگوید، همهی ملائکه و اهل آسمانها و همهی اهل زمین میفهمند.

۞            دل مؤمن یک  یا علی  بگوید، در ملکوت میلیاردها یا علی صدا میکند.

۞     یا مَنِ اسمُهُ دَواءٌ وَ ذِکرُهُ شِفاءٌ: ای کسی که نامش دوا و یادش شفاست. ذکر و یاد، میوهی بردن اسم است. شفا خوب است. اگر دوا شفا نبخشد، چه فایده؟ گاهی اوقات خودِ اسم حجاب میشود برای ذکر.

۞            مذکور از ذکر بهتر است. گاهی اوقات شخص چنان مشغول اذکار میشود که از مذکور غافل میماند.

۞     غرض از خلقت انسان معرفت الهی است و بعد از عرفان، رسیدن به درجهی محبّت الهی. این دو حاصل نمیشود مگر با تصفیه و جلای دل و این حاصل نمیشود مگر با یاد و ذکر خدا.

۞            خدا فوق علم و ذکر ذاکر است؛ پس هر چه معرفت بیشتر شود، فرد کمتر ذکر میکند.

۞     صفات و اخلاق خدا سیرکنندهی انسان است. تا میتوانی یاد خدا کن. هر جا دیدی ذکر خداست، چه با زبان و چه با عمل، تو هم با آنها همراهی کن.

۞            ذکر خدا باعث کمحرفی و کمخوراکی و کمخوابی میشود. آخرت آدم را سیر میکند. حیاتی که ایمان میدهد، محتاج غذا نیست.

۞            مؤمن ذاکر است، پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و امام ذکر است، خدا مذکور است. بالأخره ذاکر و ذکر در مذکور فانی میشوند.

۞            خداوند فراموشی را که بیهوده نیافریده است. فراموشی را آفریده است تا غیر او را فراموش کنیم.

۞            محبّت فراموشی میآورد. محب فقط محبوبش را میشناسد.

۞     یاد خدا موجب فراموشی دنیا میشود. انشاءالله خداوند در امور عالم طبیعت هم طوری با دوستان مدارا کند که فشار سختیها و کاستیها هم موجب یاد دنیا نشود. فراموشی چیز خوبی است، و الاّ خدا آن را ایجاد نمیکرد؛ منتها جایی دارد و جای آن دنیاست.

۞     انشاءالله دلت به یاد خدا باشد و بقیه را فراموش کنی؛ نه بدانی چه میخوری، نه بدانی چه میپوشی، نه بدانی چه میکنی. فراموشی بعد از یاد خدا خوب است.

۞            هیچ عبادتی بالاتر از یاد خدا و هیچ گناهی بالاتر از غفلت نیست. گناه نابخشودنی، غفلت از خداست.

۞     ذکر خدا قیامت است. یاد پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم نبوّت است. یاد علی علیه السّلام هم علی است. بهتر از یاد این است که خودت مصداقش باشی. خداوند فرمود: وَ لَهُ المَثَلُ الاَعلی: برای خداوند مَثلهای برتری هست. و فرمود: عَبدی اَطِعنى حَتّی اَجعَلکَ مَثَلی: بندهی من، مرا اطاعت کن تا تو را مَثََل خود قرار دهم. یعنی من را مطاع خود ببین. مطیع غیر از عبد است؛ عبد هم مولی را میبیند و هم خودش را، ولی مطیع خودش را نمیبیند و تنها مطاع را میبیند.

۞            در خطبهی ۲۲۲ نهج البلاغه که در مورد ذکر است، تأمّل بسیار کنید.