Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






شکر
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی

شکر

۞            کار خدا عطا و دادن است و کار عبد تحویل گرفتن و شُکر کردن.

۞     اَلاِنسانُ عَبیدُ الاِحسانِ: انسان بندهی احسان است. وقتی انسان احسان خدا را دید، عبد خدا میشود. عبد که شد، از خدا رضا میشود و تشکّر میکند.

۞     خودت را هر چه هستی، خوب یا بد، با صدق بر خدا عرضه کن. به فقر و عجز و جهل خودت در برابر خدا اعتراف کن. نعمتهای خدا بر خودت را برشمار و به عجز خود از شکر آنها اعتراف کن. اگر نعمتهای مادّی و معنوی را بشماری، خود را مدیون همهی اهل آسمانها و زمین مییابی و از ادای دین آنها خود را عاجز میبینی. آنگاه عجز خود را به خدا عرضه کن و از او بخواه که تو را از زیر بار این دین بیرون آورد. آنگاه او به تو الهام میکند که شکر او را به جا آوری. شکر دو قسم است: شکر نعمت و شکر منعم. شُکرُ النِّعَمِ دَرک النِّعَمِ، یعنی این که پی ‌ببری و اقرار کنی که چه چیز خوبی است. شُکرُ المُنعِمِ دَرکُ المُنعِمِ، یعنی اینکه بفهمی و اقرار کنی که این نعمت را خدا به تو داده است.

۞     اگر دست از آرزوهای دور و دراز برداری و به موجودی خود نگاه کنی، انصاف خواهی داد که غرق فضل و عطای خدایی و بابت زحماتی که خلق برای تولید و به دست تو رساندن آنچه در زندگی‌ات داری میکشند، به همهی خلق مدیونی و از ادای این دین عاجزی. پس ادای این دین را به خدا که مالک و مولای توست، وامیگذاری و از او میخواهی که تو را از زیر این دین بیرون بیاورد و نهایتاً تو بابت همه چیز فقط مدیون خدا خواهی بود و چون در برابر خدا از خودت چیزی نداری که به آن وسیله دینت را به خدا ادا کنی، خداوند هم میفرماید: اَلمُفلِسُ فى أمانِ اللهِ: مفلس در امان خداست. تنها کاری که از تو بر میآید، این است که سر به سجدهی شکر بگذاری.

۞     در همهی آسمان و زمین هیچ کس مثل من نیست. به همهی اهل آسمان و زمین بدهکارم. یک ذیروح پیدا نشد که از من طلبکار نباشد. هیچ کاری هم به عنوان تشکّر از آنها نتوانستم انجام دهم. به داد چنین کسی جز صانعش که خواهد رسید؟

۞     بگرد و تفحّص کن و چیزهایی که خداوند به تو داده است را پیدا کن و شکر آنها را به‌جا بیاور. البته ما از خودمان هیچ نداریم و هر چه داریم، خدا به ما داده است.

۞            هر جا به نعمتی پی بردی و بر تو آشکار شد، صلوات بفرست و شکرش را به جا بیاور.

۞            هر وقت خدا نعمتی به تو داد، آن را آشکار کن؛ چه مادّی و چه معنوی.

۞     اینکه قرآن فرمود: وَ أمّا بِنِعمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث: و امّا نعمت پروردگارت را اظهار و ابراز کن. وقتی در درون خودت فکر میکنی و به خودت میگویی که خدا به من چقدر خوبی کرده است، همین کار حدیث و اظهار و بیان نعمت است.

۞     سلام کردن، نماز، روزه، زکات و همهی عبادات، تشکّر از عطاهای خداست. با تشکّر هم نعمت زیاد میشود و هم فرد شاکر دوست خدا میشود.

۞     کسی که شکر کند، خدا زیاد میکند و به او قدرت و حیات بالاتر میدهد؛ یعنی پرده را کنار میزند و قدرت و حیات بالاتری را که از اوّل در او گذارده بود، به او نشان میدهد.

۞     خداوند فرمود: لَئِن شَکَرتُم لأَزیدَنـَّکُم وَ لَئِن کَفَرتُم اِنَّ عَذابى لَشَدیدٌ: اگر شکر کردید، برای شما زیاد میکنم و اگر کفران کردید، همانا عذابم سخت است. شکر هر چیزی مناسب خود آن چیز است. شکر پول، کمک کردن و انفاق به فقیر است. شکر علم، تعلیم دادن است، شکر قدرت، گرفتن دست ضعیف است. اینها شکر نعمتند. شکر منعم، یعنی خدا را عبادت کنیم، چون سزاوار عبادت شدن است؛ نه برای اینکه به ما نعمت داده است.

۞     اگر به سختیهایی که متدیّنین در زمان رضاخان و پسرش کشیدند، توجّه کنید، میبینید که الآن برای مؤمنین خیلی زمان خوبی است؛ چون همه آزادند کاری را انجام دهند که میخواهند. شاکر باشید و خدا را سجده کنید تا خدا خوبیهای آن را زیاد کند.

۞     اینکه وقتی پس از تحمّل ضایعات و خسارات متعدّدی در یک حادثه جان سالم به در میبریم، میگوییم خدا رحم کرد، آیا کفران همهی رحمتهایی نیست که خداوند از اوّل عمر شامل حال ما ساخته است؟ آیا فقط در همین یک مورد خدا رحم کرد و تا به حال رحم نکرده بود؟ تا وقتی سلامت و آسایش و آرامش نصیب ساخته بود، چرا رحمت الهی را نمیدیدی و همین که خطر آمد، دیدی؟

۞     چقدر بیانصافی است بعد از اینکه تصادف کرد و دو نفر از بستگانش کشته شدند و دو نفر زخمی شدند، میگوید خدا خیلی رحم کرد. ببینم، پنجاه سال که تصادف نکردی و همه سالم بودید، خدا رحم نکرده بود و حالا رحم کرد؟ سالها سلامتی و اعضای کامل و سالمت را پای خدا ننوشتی، ولی وقتی مریض شدی و مدّتها درد کشیدی و بهتر شدی، میگویی خدا سلامتی داد؟ بزرگی خدا نگذاشت او را ببینی و پای او بنویسی.