Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






خود را مهمان خدا دیدن
تالیفات استاد - کتاب مصباح الهدی

خود را مهمان خدا دیدن

۞     ما در دنیا و آخرت مهمان خدا هستیم. آداب مهمانی را باید رعایت کرد. باید در بدو ورود صاحبخانه را ملاقات کرد، بعد هر جا که گفت بنشین، نشست و هر چه پذیرایی کرد، بهره برد و به صاحبخانه فرمان نداد و جز آنچه آماده کرده، نخواست و دل به وسایل و منزل صاحبخانه نبست و آرزوی مالکیت آنها را نکرد.

۞     مهمان تا صاحبخانه را ملاقات نکرده و ندیده است، فکر میکند اصلاً مهمان نیست و به دزدی آمده است؛ لذا تا صاحبخانه را نشناخته است، باید خیلی احتیاط کند. امّا وقتی که صاحبخانه را شناخت و دید، دیگر هر چه خواست میخورد. تنها وظیفهی مهمان این است که هر چه صاحبخانه گفت، بکند و هر چه هم به او داد، بگیرد و نگوید کم است یا چیز دیگری میخواهم.

۞            وقتی مهمان میشویم خوبست تمام‌عیار مهمان شویم.

۞     ماه رمضان شهرالله و ضیافت‌الله است. اگر همیشه با خدا معامله داشته باشید، همهی ماهها برای شما شهرالله خواهد بود و همیشه خود را در ضیافت‌الله مهمان خدا خواهید یافت و نفستان تسبیح و خوابتان عبادت و اعمالتان مقبول و دعایتان مستجاب خواهد بود.

۞     أکرِمِ الضَّیفَ وَ لَو کانَ کافِراً: به مهمان، حتّی اگر کافر باشد، کرم نما و او را اکرام کن. اگر خود را مهمان خدا دیدی، هر چه باشی، خدای کریم حتماً تو را کریمانه دستگیری میکند و اکرام مینماید.

۞     أکرَمُ القَومِ خَادِمُهُم: بزرگ هر قومی خادم آن قوم است. خدا و اولیائش خود را خادم خلق میدانند و به خدمت مهمانان کمر بستهاند.

۞            اگر در مهمانی یک شب بلایی به تو رسید، شلوغ نکن و آبروی صاحبخانه را حفظ کن.

۞     از مهمان بابت آنچه در مهمانی خورده است، سؤال و مؤاخذه نمیکنند. مهمان نه در دنیا و نه در آخرت، حساب و کتاب ندارد. پس صلاح در مهمان شدن است که خیر دنیا و آخرت در آن است.

۞     در مهمانی خدا وقتی صاحبخانه را شناختی، مشاهدهی جمال او سیرت میکند و دیگر از غذا میافتی؛ بدون غذا سیر و بدون ثروت غنی خواهی بود.

۞            هزار غم به دل صاحبخانه است که یکی به دل مهمان راه ندارد. در زندگی خودت را مهمان خدا بدان تا راحت شوی.

۞     در دنیا اگر خودت را مهمان حساب کنی و حق‌تعالی را میزبان، همهی غصّهها میرود. چون هزار غصّه به دل میزبان است که دل مهمان از یکی از آنها خبر ندارد.

۞            مهمان خیلی هوشیار است. هیچ کس مثل مهمان از اسرار صاحبخانه باخبر نیست.