Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۳۰ ارديبهشت
۱۴۰۳

11. ذي‌القعده 1445


19. می 2024






مقدّمه
تالیفات استاد - کتاب طبیب عشق

آنچه درقالب کتاب طبیب عشق در دست دارید، متن پیاده‌شده‌ و ویراسته‌ی فایل‌های صوتی مباحثی است که طیّ بیش از سه دهه[i] در کلاس‌های معارف و اندیشه‌ی اسلامی دانشگاه، تحت عنوان نظری اجمالی بر عرصه‌ی حیات انسان ازمنظر توحید افعالی، درکنار تدریس متون مصوّب، مطرح کرده‌ام و همواره مورد استقبال دانشجویان قرار داشت. لوح فشرده‌ی صوتی حاوی فایل‌های مزبور نیز پیوسته با اقبال فوق‌العاده‌ی علاقمندان معارف ناب معنوی اسلام مواجه بوده است. با قرار گرفتن این فایل‌ها در سایت اهل ولاء، کاربران سایت نیز همواره استقبال شایانی از آن نموده‌اند[ii].

کسانی که با مباحث مزبور آشنا شده‌اند آن را اکسیر امید و شادمانی و کیمیای کمال و کامیابی یافته و در زندگی خویش فوق‌العاده مؤثّر دیده‌اند و نزد نگارنده بارها بدان اذعان نموده‌اند. آن استقبال و این تأثیر و اذعان، نگارنده را بر آن داشت که درصدد انتشار متن مکتوب این مباحث برآید.

پیاده‌سازی و تایپ فایل‌های صوتی را یکی از دوستان جلسات اهل ولاء، آقای حامد سلیمی، و ویرایش و تهیّه‌ی پیوست‌های آن را یکی دیگر از دوستان جلسات مزبور، خانم دکتر زهرا تاجریان، عهده‌دار شدند که از ایشان به‌خاطر زحمات سرشار از اخلاصشان سپاسگزاری می‌کنم. درپی زحمات دو دوست مزبور، آن را بار دیگر ویرایش و برای انتشار آماده کردم.

لازم به ذکر است که آنچه در کلاس‌ها بیان شده و در این مجموعه ملاحظه می‌کنید، براساس سطح علمی دانشجویان بوده است؛ لذا درجهت تسهیل فهم مباحث برای آنان که با اصطلاحات و دقایق فلسفه و عرفان نظری چندان آشنا نبودند، تاحدودی از دقّت علمی در طرح مطالب و به‌کارگیری اصطلاحات فلسفی و عرفانی صرف‌نظر شده است. نکته‌ی دیگر اینکه در پیاده‌سازی و تنظیم مباحث، سؤالات دانشجویان و پاسخ آنها نیز حفظ شد؛ زیرا به تبیین بهتر مباحث مطرح‌شده کمک می‌کرد.

برخی از آنچه در کلاس‌های یادشده مطرح ساخته‌ام، در سال‌های بعد در برخی از کتاب‌هایی که از این‌جانب منتشر شد به رشته‌ی تحریر درآمد؛ امّا کامل بودن این مجموعه مستلزم ذکر آنها در این اثر بود؛ ولذا ممکن است با‌توجّه‌به آن کتاب‌ها، برخی مطالب تکراری به‌نظر آید؛ امّا گریزی از ذکر آنها نبود. البتّه در بسیاری از این‌گونه موارد، به اشاره‌ی اجمالی به مطلب بسنده شده و برای دستیابی به بیان تفصیلی آنها، خواننده به بخش حاوی آن مطالب در کتاب‌های مزبور ارجاع شده است. مراجعه به آن کتاب‌ها لازمه‌ی درک بهتر مباحث این اثر و آگاهی از استدلال‌های عقلی، قرآنی و روایی ناظر بر آنها می‌باشد.

باتوجّه‌به نقش بنیادین و تعیین‌کننده‌ی بحث توحید افعالی در نگرش عارفان و سلوک اهل معرفت، طبیب عشق را می‌توان مدخلی بر کتاب شراب طهور که بیانگر سلوک در صراط مستقیم عرفان است، به‌شمار آورد. لذا به علاقمندان آشنایی با نگاه عارفان به زندگی و مشتاقان سلوک در طریق عرفان و بندگی توصیه می‌شود پیش از مطالعه‌ی آن کتاب، به خواندن و تأمّل در مباحث این اثر بپردازند.

اجر معنوی این اثر را به روح پدر بزرگوارم، مرحوم حاج یدالله طیّب، تقدیم می‌کنم که با التزام به فرائض دینی و ارادت به اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام و نیز اهتمام به همراه بردن فرزند خویش به مساجد و مجالس دینی، بذر آشنایی و علاقمندی به دین، قرآن و اهل‌بیت علیهم السّلام را از دوران طفولیّت در وجودم کاشت.

مهدی طیّب

فروردین‌ماه ۱۳۹۲

www.ahlevela.com



[i]. از سال‌های پایانی دهه‌ی پنجاه تا اواخر دهه‌ی هشتاد.

[ii]. فایل صوتی این مباحث در بخش مباحث عرفانی قسمت سخنان استاد سایت اهل ولاء به آدرس اینترنتی www.ahlevela.com قابل دسترسی است.