Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






روند مراقبه
تالیفات استاد - کتاب شراب طهور

در مراقبه نسبت به گناه و آلودگىها، در آغاز راه که سالک هنوز اراده و تقواى راسخ و مستحکمى ندارد، با شناختى که از ضعفها و آسیبپذیرىهاى خود دارد، از حضور در صحنههایى که مىداند زمینهى مساعدى براى لغزش او مىباشند و احتمال آلوده شدنش به معصیت در آن محیطها زیاد است، باید حتّىالامکان اجتناب کند تا دچار لغزش و گناه نشود. و اگر در موردى، در عین نفرت و انزجار از بودن در چنان محیطهایى، وادار و ناچار به حضور شد، باید به خدا پناه ببرد و با اقرار و اعتراف به ضعف خود در پیشگاه الهى، از خداوند براى نلغزیدن به ورطهى گناه و پلیدى، مدد بطلبد و در طول مدّت حضور در آن محیط، بهدقّت مراقب حالات و رفتار خویش باشد و ظاهر و باطن خود را بهطور مضاعف تحت کنترل گیرد تا به مدد الهى از آلودگى به معصیت مصون بماند. حالت مراقبهى چنین شخصى را به کسى مىتوان تشبیه کرد که در حالى که مىداند کف کفشش عاج ندارد و کاملاً صاف است، مىخواهد روى زمین یخ زده و لغزندهاى راه برود. چنین شخصى با دقّت و حساب شده گام برمىدارد و با تمام وجود مراقب قدم گذاردن خود است.

با استمرار مراقبه، دستاوردهاى ارزشمندى نصیب سالک مىشود که به مهمترین آنها اشاره مىکنیم.


۱/ مراقبه در آغاز با نوعى تقلّا و زحمت عبد انجام مىشود. امّا در صورت استمرار، بهتدریج ملکهى مراقبه در روح شخص ایجاد مىشود و در پى آن، بدون زحمت و تقلّا، شخص دائماً مراقب ظاهر و باطن خود است و درون و برون خویش را در کنترل دارد.

۲/ استمرار مراقبه، روح تقوا و ورع را در درون شخص ایجاد مىکند و ارادهى ایمانى او را براى پایدارى در مسیر پاکىها و نیکىها استحکام مىبخشد؛ بهنحوى که شخص قادر مىشود بهآسانى بر تمنّیات نفسانى و وساوس شیطانى غلبه کند و در راه طاعت و بندگى خداى متعال ثابت قدم بماند.

۳/ با استمرار مراقبه، بهتدریج سطح مراقبهى سالک بالا مىرود. مراقبهى سالک در ابتدا محدود به عدم ارتکاب معصیت، یعنى ترک نکردن واجب و انجام ندادن حرام است. در مرتبهى بعد سالک مراقبت مىکند فکر معصیت به ذهن و دل او راه پیدا نکند و اگر در موردى اندیشهى آلودهاى به ذهن و دل او خطور کرد، بىدرنگ آن را از وجود خود بیرون کند.[۱] در مرحلهى بعد سالک از انجام       

 

  

  

آنچه حرمت آن قطعى نیست، امّا شبههناک است و احتمال حرام بودن دارد، خویشتن را مراقبت
مى
کند. پرهیز از شبهه به منزلهى مراعات حاشیهى امنیتى براى نیفتادن در پرتگاه گناه و حرام است. از آن پس، مراقب خویش است که مرتکب مکروهى نشود و یا عمل مستحبّى را از دست ندهد. در پى آن، مراقبت مىکند به قصد لذّتجویى و بر اساس تجمّلگرایى و تنوّعطلبى، بیش از حدّ رفع ضرورتهاى واقعى، به مباحات نپردازد و فرصت گرانبها و تجدیدناپذیر عمر را در امورى که هیچ سازندگى و نقش مثبتى در ترقّى و تعالى او ندارد، صرف نکند. در گام بعد، مراقب خویش است که در عرصهى انتخاب و عمل، بین امورى که جایز و مباحند، تنها با معیار رضایت الهى، انتخاب و فقط براى جلب رضایت خداوند، اقدام کند و بر اساس هواى خویش انتخاب و براى تأمین خواستهى نفس و یا جلب رضایت خلق اقدام نکند. درنهایت، مراقبه به مرحلهاى مىرسد که شخص مراقب است جز خدا چیزى و کسى به دل او راه نیابد و اندیشه و توجّه او را به خود مشغول نکند.



[۱] . امیرالمؤمنین ۷ مىفرمایند: اَلنَّفسُ اِن لَم تَشغَلها شَغَلَتکَ: اگر نفس را مشغول نسازى، نفس تو را مشغول مىکند(ورّام بن ابى فراس، مجموعهى ورّام، ج ۲، ص ۱۳۴). اندیشهى گناه بیشتر در اوقات بیکارى و رهاشدگى بهسراغشخص مىآید. لذا براى اینکه نفس، انسان را به فکر گناه مشغول نکند، باید براى تمامى لحظات عمر، از پیشبرنامهریزى کرد و براى هر لحظه فعّالیّت معیّنى را در نظر گرفت و حتّى برنامههاى جایگزینى را براى پر کردن وقتبرنامههایى که به دلایلى منتفى مىشود، نیز پیشبینى کرد. از این راه، هم از تمامى لحظات عمر استفادهى مثبتمىشود و از رهگذر آن شخص به رشد و کمال مىرسد و هم از دسترس نفس و شیطان خارج مىشود و آنها دیگر قادرنخواهند بود اندیشهى گناه را در ذهن و دل او خطور دهند.اگر زمانى ناخواسته اندیشهى گناهآلودى به ذهن و دل شخص خطور کرد، باید بلافاصله با مشغول کردن خود به یکفعّالیّت و یا فکر مثبت و سازنده، ذهن و دل خود را از آن منصرف و آن اندیشه را بیرون کند.در اینجا توجّه به دو نکته لازم است. اوّلاً غرض از فعّالیّت مثبت و سازنده، کلّیهى امورى است که براى سلامت و رشدجسم و روح، در عرصهى زندگى فردى و اجتماعى ضرورى و لازم مىباشند. در نتیجه، پرداختن به ورزش وتفریحات سالم نیز در کنار تلاشهاى علمى، فعّالیّتهاى اقتصادى، ارتباط با دوستان و خویشاوندان، ایفاىمسؤولیّتهاى اجتماعى و انجام طاعات و عبادات، در شمار فعّالیّتهاى مثبت و سازندهاند و باید براى آنها نیز دربرنامهى زمانى خود، وقت و جاى مناسبى در نظر گرفت. ثانیاً در مواردى مثل راه رفتن که انسان در شرایطى نیست که بتواند به امورى مانند مطالعه، عبادت یا فعّالیّتهاى دیگربپردازد، براى بیکار نماندن نفس، شخص مىتواند در ذهن خود به یک مسئلهى مفید و سازنده فکر کند و حتّى اگر بهدلیل خستگى یا امور دیگر، براى فکر کردن آمادگى ندارد، مىتواند به گفتن اذکار مشغول شود. به هر ترتیب نباید نفسرا بدون کار رها کند.