Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
۱۴۰۳

27. شوال 1445


6. می 2024






ربوبیّت الهى در پرتو اسماء حضرت حق
تالیفات استاد - کتاب شراب طهور

به یک اعتبار، اسماء الهى به دو گروه «اسماء جمال» و «اسماء جلال» تقسیم مىشوند.

اسماء جمال، که حاکى از مهر و لطف الهىاند، شخص را جذب مىکنند و بالا مىکشند. بهعنوان
نمونه، لطف و فضل الهى به بنده
ى حقیر و عاجز و آلوده، امید و طمع قرب و وصال الهى مىبخشد و رحمت بىمنتهاى الهى در او شور و اشتیاق وصال ایجاد مىکند و توّابیّت پروردگار در بندهاى که در برابر فرمان خداوند جسارت ورزیده و عصیان و تمرّد کرده است، امید به بخشیده شدن، مورد چشمپوشى قرار گرفتن جرائم، جسارت و لغزشهایش، و ترمیم و برطرف شدن آثار مخرّب معاصى و گناهان در روح و جانش را ایجاد مىکند، و غفّاریّت خداوند، امید به ریشهکن شدن علّت و عامل مولّد گناه از وجود وى را در او پدید مىآورد.

در مقابل، اسماء جلال، که بیانگر قهر و عظمت الهىاند، شخص را به حریم نگاه داشتن و ادب ورزیدن در محضر الهى و به شناخت و برطرف کردن نقایص و عیوب خویش و مراقبت داشتن بر ظاهر و باطن خود در پیشگاه حضرت حق، وا مىدارد و از ارتکاب زشتىها و غلتیدن در ورطههاى تباهى باز مىدارد.

ربوبیّت حضرت حق در قالب اسماء و صفات الهى تا جایى ادامه مىیابد که عبد نماد و مَثَلى از ربّ خویش و مظهر اسماء و صفات او مىشود؛ بهگونهاى که چون در او بنگرى و بیندیشى، ربّ او را مشاهده مىکنى، همچون آینهاى که تنها چیزى در آن مشاهده مىشود که در برابرش قرار گرفته است. به تعبیر دیگر اگر استاد، ماهر و شاگرد، قابل باشد، بهتدریج شاگرد و متربّى، نماد و مَثَلى از استاد و مربّى خویش مىشود و استاد در شاگرد ظهور مىکند؛ بهنحوى که وقتى به شاگرد نگاه مىکنى، استاد را مىبینى. اینگونه، ربّ و مربّى در متربّى و مربّا ظهور مىکند.

 

از آنچه گفته شد، آشکار گردید که ربّ و پرورانندهى همهى موجودات، از جمله انسان، تنها خداست. اوست که با راههاى مختلف و با وسایل گوناگون، بندگان خود را مىپروراند تا به قلّهى کمال نایل شوند و به سرمنزل مقصود راه یابند. توحید ربوبیّت یعنى تنها خدا را ربّ مستقل دانستن و تمامى مربّیان ظاهر، باطن، تکوین و تشریع را مظاهر و جلوهها و مجارى و ابزارهاى ربوبیّت حضرت حق دیدن.