Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
۱۴۰۳

27. شوال 1445


6. می 2024






قبح اخلاقى گناه
تالیفات استاد - کتاب شراب طهور

اگر کسى بىطمع، بىغرض و بدون اینکه نیازى داشته باشد، صرفآ از سر محبّت و لطف، بارها و بارها به انسان خوبى کند، در گرفتارىها به داد او برسد و در نیازمندى و درماندگى، هر آنچه از دستش برمىآید را بىدریغ نثار او کند و پس از سالهاى متمادى احسان و لطف، یک بار از انسان درخواستى کند که در توان اوست، چقدر بىانصافى و نمکناشناسى است که باوجود آن همه خوبى، انسان از انجام خواستهى مزبور امتناع کند و پاسخ منفى به او دهد. هرکس بویى از انسانیّت برده است، چنین رفتارى را بهشدّت زشت و قبیح مىداند و محکوم مىکند. این در شرایطى است که طرف مقابل، براى رفع نیاز و به سود خود چیزى را درخواست کند. امّا اگر درخواست او نیز براى رسیدن سودى به شخص انجام دهنده یا در امان ماندن او از خطرى باشد و خود وى مطلقآ نفعى از انجام شدن آن خواسته نصیبش نشود و در آن شرایط، انسان تجرّى بورزد، سخن او را زیر پا گذارد و از انجام آن سر باز زند، کارش چقدر زشتتر و نفرتانگیزتر خواهد بود.

خداى متعال بندهاش را غرق لطف، فضل، احسان و اِنعام خویش نموده است و پیاپى تحفههاى جدیدى از معدن فضل خود بر او نثار مىکند، بىآنکه احتیاج و چشم طمعى به آن بنده داشته و حتّى عطاى خود را منوط به تشکّر و قدردانى او کرده باشد و با توجّه به اینکه آن بنده از باطن و ملکوت اشیاء و اعمال بىخبر است، براى اینکه به دام آنچه در باطن، مهلک و زیانبار است نیفتد و از آنچه باطنش نافع و گرانبهاست محروم نماند، از سر لطف و محبّت نسبت به وى، از طریق انبیاى عظام علیهم السلام از او خواسته است که از برخى کارها بپرهیزد و بعضى اعمال را انجام دهد، بىآنکه خود از فرمانبرى این بنده سودى ببرد یا از سرکشى او زیانى متوجّهش شود. در چنین شرایطى، از نظر موازین اخلاقى و ارزشهاى انسانى و از منظر انصاف و مروّت، تا چه حد زشت و نفرتانگیز است که آن بنده بر آن همه لطف و عطا و مهر و سخاى خدا چشم ببندد، آنها را نادیده بگیرد، نمکناشناسانه و جسورانه تجرّى ورزد، در برابر دستورات پروردگار کریم خود بىاعتنایى و سرکشى کند و فرمودهى خداى مهربان را زیر پا گذارد و از آن تمرّد ورزد و بىپروا آنچه را خداوند پرهیز داده، مرتکب شود و آنچه را تجویز نموده، ترک کند!

توجّه به نکتهى فوق، قبح اخلاقى معصیت را براى انسان آشکار و شخص را از آن منزجر و فرارى مىکند.