Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
۱۴۰۳

27. شوال 1445


6. می 2024






بیان تفصیلى سفر اوّل یا سیر الى الله
تالیفات استاد - کتاب شراب طهور

مسیر سلوک الى الله شامل دوازده مرحله است که از چهار منزل اسلام، ایمان، هجرت و جهاد، و در سه مرتبهى اصغر، اکبر و اعظم تشکیل شده است. مراحل دوازدهگانهى سفراوّل به شرح زیر است.

۱/ اسلام اصغر: شهادت به وحدانیّت خداى متعال و رسالت پیامبر۹ را به زبان راندن و احکام ظاهرى شرع را اجرا کردن. در مقابل اسلام اصغر، کفر اصغر قرار دارد که انکار توحید، نبوّت، امامت، معاد و احکام شرع است.

۲/ ایمان اصغر: باور قلبى داشتن به توحید، عدل، نبوّت، امامت و معاد، و احکام شرع را بر اساس باور قلبى عمل کردن. در مقابل ایمان اصغر، نفاق اصغر قرار دارد که باور نداشتن قلبى در عین تظاهر به مسلمانى است.

۳/ هجرت صغرى: هجرت و نقل مکان کردن از سرزمین و جامعهى کفر به سرزمین و جامعهى
اسلامى، در صورتى که شخص در سرزمین و جامعه
ى کفر مقیم باشد.

۴/ جهاد اصغر: با کفّار، مشرکان، بُغاة و ظالمان جنگیدن، در صورتى که چنین نبردى پیش آید. چنانچه شخص در این کارزار به شهادت برسد، قیامت صغراى انفسیّهى او برپا و به عالم برزخ وارد مىشود.

***

۵/ اسلام اکبر: تسلیم شدن به مشیّت الهى و ترک اعتراض نسبت به مقدّرات حضرت حق که در عالم جارى مىشود. در مقابل اسلام اکبر، کفر اکبر قرار دارد که اعتراض و چون و چرا کردن در برابر مشیّت و مقدّرات پروردگار است.

۶/ ایمان اکبر : پذیرا بودن و رضایت قلبى داشتن نسبت به مشیّت الهى، دل بستن به خدا و دل کندن از دنیا. در مقابل ایمان اکبر، نفاق اکبر قرار دارد که تردید و تذبذب بین خدا و دنیا و میان اهل الله و اهل دنیاست.

۷/ هجرت کبرى : با بدن از معاشرت و همنشینى اهل دنیا و دنیاطلبان و اهل گناه و معصیتکاران فاصله گرفتن، با دل از محبّت به آنها جدا شدن و با بدن و دل از عادات و رسوم ناسازگار با دین و جاهلانه و منحطّ اهل دنیا فاصله گرفتن.  

۸/ جهاد اکبر : در درون خود، به یارى لشکریان رحمان، یعنى جنود عقل، با لشکریان شیطان، یعنى وَهم، شهوت و غضب، به جنگ برخاستن. به بیان دیگر، جهاد با نفس را آغاز کردن.

چنانچه در این کارزار، سالک بر جنود شیطان پیروز شود، به موت اختیارى نایل مىشود؛ به این ترتیب که از عالم جهل و طبیعت خارج مىشود، از عالم ناسوت خلاص مىگردد و به عالم ملکوت راه مىیابد. در اینجا قیامت وسطاى انفسیّهى او برپا مىشود و به مشاهدات ملکوتیّه موفّق مىگردد. سالک در این مرحله خود را جوهرى یکتا و گوهرى بىهمتا مىبیند که بر عالم احاطه دارد و از موت و فنا مصون و خالى است.

***

۹/ اسلام اعظم : علم و آگاهى و اذعان و اقرار به نیستى خود، نجات از غرور و خودپرستى، و نسبت دادن همهى کمالات خود به خداى متعال. در مقابل اسلام اعظم، کفر اعظم قرار دارد که غرور و خودپرستى و به خود نسبت دادن کمالات خویش است.

۱۰/ ایمان اعظم : مشاهده و معاینهى نیستى خود به دیدهى دل. سالک در این مرحله از ملکوت خارج و قیامت کبراى انفسیّهاش برپا مىشود و با ورود به عالم جبروت، به معاینات ملکوتیّه نایل
مى
گردد.

۱۱/ هجرت عظمى : هجرت از وجود و ترک هستى خود و سفر به عالم وجود مطلق حقّ متعال و توجّه تام به آن.

۱۲/ جهاد اعظم : با توسّل به ملیک مقتدر و پروردگار توانا، با آثار ضعیف برجامانده از احساس وجود خود جنگیدن. در اثر این پیکار، بهتدریج آن آثار ضعیف نیز محو مىشود. در اینجا قیامت عظماى انفسیّهى سالک برپا مىشود و با گذر از تمامى اجسام، ارواح و تعیّنات، از همهى آنها فانى مىشود و به عالم لاهوت، یعنى عالم توحید مطلق وارد مىشود.

با ورود به عالم لاهوت، سیر الى الله به پایان مىرسد و پس از آن، سیر فى الله و طىّ مدارج توحید، که سفر دوم از سفرهاى چهارگانهى سلوک است، آغاز مىشود.