Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
۱۴۰۳

27. شوال 1445


6. می 2024






سفرهاى چهارگانهى سلوک
تالیفات استاد - کتاب شراب طهور

سلوک عرفانى شامل چهار مرحله است که از آن به سفرهاى چهارگانهى سلوک تعبیر مىشود و به ترتیب عبارتند از :

سفر اوّل: سیر مِنَ الخَلقِ اِلَى الحَقِّ یا سیر اِلَى الله : درنوردیدن حجابهاى ظلمانى نفس و حجابهاى نورانى قلب، عقل و روح، که در نتیجهى آن، ذات سالک در حق فانى مىشود. این مقام ولایت است و در آن، وجود سالک حقّانى شده است. محو و شطح در این مرحله پدید مىآیند.

سفر دوم: سیر مَعَ الحَقِّ فِى الحَقِّ بِالحَقّ : سیر از موقف ذات، در کمالات، که در پى آن سالک بر همهى اسماء حق جز اسم مستأثر، واقف مىشود. در این مرحله، ذات، صفات و افعال سالک در حق
فانى مى
شود. در اینجا مقام ولایت به کمال خود مىرسد و سالک به حق، مىبیند، مىشنود، مىگیرد و مىگوید.

سفر سوم: سیر مِنَ الحَقِّ اِلَى الخَلقِ بِالحَقّ : سیر در مراتب افعال و سفر در عوالم جبروت، ملکوت و ناسوت، و مشاهدهى این عوالم به اعیان و لوازمشان. در این مرحله صحو بعد المحو یا هوشیارى بعد از ناهوشیارى و بقاء بالله حاصل مىشود. در این منزل، سالک از ذات، صفات و افعال حق خبر مىدهد.

سفر چهارم: سیر مِنَ الخَلقِ فِى الخَلقِ مَعَ الحَقّ : مشاهدهى خلایق و آثار و لوازمشان، سود و زیان دنیوى و اخروى آنها، آگاهى از کیفیّت بازگشت ایشان به سوى حق و عوامل، انگیزهها، موانع و عوایق آن.

نبوّت تشریعى، که خبر دادن از مضارّ، منافع و اسباب سعادت و شقاوت خلایق است، از ثمرات سفر چهارم مىباشد.[۱]

  



[۱] . براى آشنایى بیشتر با حالات، مقامات، منازل و مراحلى که در این سفرهاى چهارگانه براى سالک پیش مىآید،مىتوان به کتابهاى تفصیلى در عرصهى عرفان رجوع کرد. از جمله ن.ک. به کتاب فصوصالحکم محیىالدّین بنعربى و شرحهاى متعدّدى که بهویژه عارفان بزرگ شیعه بر آن نوشتهاند و کتاب منازلالسّائرین خواجه عبداللهانصارى و شرحهاى آن.