Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
۱۴۰۳

4. ذي‌القعده 1445


12. می 2024






یاران حضرت مهدی- سه ویژگی یاران حضرت مهدی ارواحنافداه در قرآن
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

یاران حضرت مهدیارواحنافداه 

سه ویژگی یاران حضرت مهدیارواحنافداه در قرآن

همان‌طورکه پیشتر بیان شد‌، قرآن کریم‌‌ تصریح می‌کند که فرجام دنیا با حکومت صالحان و از آن پرهیزگاران خواهد بود. این آیات‌ به سه ویژگی مهم یاران حضرت مهدی‌ارواحنا‌فداه اشاره دارند. نخست آنکه یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عباد صالح خداوند هستند. خداوند می‌فرماید: اَنَّ الْاَرْضَ یَرِثُها عِبٰادِیَ الصّٰالِحُونَ:[i]‌ ‌‌همانا حکومت زمین را عباد صالح من به ارث خواهند برد.‌ برای فهم این آیه باید دانست اوّلاً بین متعبّد، عابد و عبد بودن تفاوت زیادی وجود دارد. کسی که متعبّد است با تقلاّ و زحمت خود را به عبادت وامی‌دارد. کسی که عابد است بدون سختی و به‌روانی عبادت می‌کند؛ ولی کسی که عبد است همه‌ی مراتب وجود او را عبودیّت و بندگی فراگرفته است؛‌ بنده‌ی شیطان و نفس و لذّات و شهوات‌ یا برده‌ی قدرتمندان و دنیاطلبان نیست و خُلق و خو و اندیشه و احساس و گفتار و کردارش همه از بنده بودن او حکایت دارد. ثانیاً کسی که تنها کارهای صالح و شایسته انجام می‌دهد، با شخصی ‌که به شایستگیِ مجسّم و صلاحیّتِ متبلور تبدیل شده و وجودش یکپارچه صالح و شایسته است، تفاوت بسیاری دارد. کسی که در انتظار مصلح به سر می‌برد‌، باید تمام وجودش صالح باشد. یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عباد صالحند، نه فقط عبادت‌کنندگان و انجام‌دهندگان اعمال صالح.

ویژگی دیگر یاران حضرت بقیّۀ‌اللهارواحنا‌فداه پرهیزگاری و تقوا پیشه کردن است. قرآن می‌فرماید: اِنَّ الْاَرْضَ للِّٰهِ یُورِثُهٰا مَنْ یَشٰاءُ مِنْ عِبٰادِهِ وَ الْعٰاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ:[ii] همانا زمین از آن خداست و به هریک از بندگانش که بخواهد ارث می‌دهد و عاقبت از آن پرهیزگار‌ان خواهد بود. تقوی نیز مراتبی دارد و متّقی به معنای کامل کسی است که در ظاهر و باطن، فعل و قول، فکر و خُلق و عقل و دل از تمام مراتب تقوی برخوردار است.

پس اگر منتظر ظهور حجّت‌خداارواحنا‌فداه هستیم و می‌خواهیم جزو یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشیم‌، باید عبد، صالح و متّقی به معنای کامل شویم و این خصوصیّات را در وجود خود ایجاد و حاکم کنیم.



[i]. سوره‌ی انبیاء‌، آیه‌ی ۱۰۵/

[ii]. سوره‌ی اعراف‌، آیه‌ی ۱۲۸/