Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
۱۴۰۳

4. ذي‌القعده 1445


12. می 2024






علّت غیبت اختیار نکردن سایر امامان
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

علّت غیبت اختیار نکردن سایر امامان:

در اینجا این سؤال به ذهن می‌آید‌ که اگر سبب غیبت‌ حضرت مهدی‌ارواحنا‌فداه مواردی است که به آنها اشاره شد‌، تمامی این موارد در زمان یازده امام قبلی نیز وجود داشته است. اگر مبتلا بودن شیعیان به اخلاق و رفتاری که مورد پسند اهل‌بیت: نیست، سبب غیبت امام عصرارواحنافداه می‌باشد؛ مگر شیعیان در دوران سایر ائمّه: چنین مشکلاتی نداشتند؟ اگر غضب خداوند در اثر گناهان و خلافکاری‌های شیعیان موجب غیبت آن حضرت شده است؛ مگر گناهان و خلافکاری‌هایی که موجب غضب خداوند شود، در دوران سایر ائمّه: مصداق نداشت؟ اگر حمایت نکردن از امام که به شهادت ایشان منجر می‌شود، دلیل غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است، مگر سایر امامان به همین دلیل شهید نشدند؟ با وجود همه‌ی این موارد، چرا سایر امامان ازمیان مردم غیبت اختیار نکردند‌؟

نخستین پاسخ این است که ائمّه: براساس تشخیص و صلاحدید خود کار نمی‌کنند و تمام کنش‌های آنان بر پایه‌ی مأموریّت‌هایی استوار است که خداوند متعال به ایشان محوّل می‌کند‌.[i] خداوند متعال به یازده امام قبل مأموریّت و اجازه‌ی غیبت نداد‌؛ لذا آنان غیبت اختیار نکردند. امّا دستور غیبت ازجانب خداوند متعال به امام دوازدهم ابلاغ شد‌ و آن حضرت اطاعت کردند و از دیدگان مردم پنهان گشتند.

دوم اینکه ائمّه‌ی پیشین:‌ آخرین حجّت‌خدا نبودند؛ لذا اگر شیعیان حمایت و دفاع نمی‌کردند و ایشان تنها می‌ماندند و به‌دست حکّام جور کشته می‌شدند‌، برنامه‌ای که خداوند متعال برای به ثمر رساندن اهداف ادیان الهی در نظر دارد، ناکام و ناتمام نمی‌ماند و وظایف امام شهید را امام بعد برعهده می‌گرفت. وقتی امیرالمؤمنین‌(علیه السلام) را در محراب به شهادت رساندند، امام مجتبی‌(علیه السلام) بودند و راه ایشان را ادامه دادند؛ وقتی امام مجتبی‌(علیه السلام) را مسموم کردند، اباعبدلله‌(علیه السلام) راه برادر را ادامه دادند و به همین ترتیب امامان یکی پس از دیگری جای خالی امام شهید را پر می‌کردند؛ امّا اگر امام دوازدهم شهید شوند‌، امام معصومی پس از ایشان وجود ندارد و در نتیجه برنامه‌ای که خداوند متعال برای جهان بشریّت مقدّر فرموده تا حکومت دین، ایمان، معنویّت، توحید، امنیّت، رفاه، صلح وعدالت در کلّ جهان مستقر شود‌، ناکام می‌ماند. ازاین‌رو خداوند متعال حضرت مهدی‌ارواحنا‌فداه را از طریق غیبت زنده نگاه می‌دارد تا هدف متعالی خود را از ارسال صدوبیست‌وچهارهزار پیامبر و تعیین دوازده امام:‌ محقّق گرداند.

دلیل سومی که می‌توان برای عدم غیبت سایر امامان برشمرد این است که آنچه غیبت امام دوازدهم‌(علیه السلام) را امکان‌پذیر کرد، این بود که درطول امامت یازده امام قبل‌ معارف بسیار گسترده و عظیمی ازجانب آن بزرگواران در اختیار شیعیان قرار گرفت. این معارف عمیق و نیز سیره‌ی عملی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) و یازده امام قبل: ذخیره‌ی علمی بسیار غنی‌یی فراهم کرد تا شیعه در دوران غیبت‌ بتواند با مراجعه به آن، تکلیف دینی خود را تاحدود قابل قبولی استخراج نموده و تشخیص دهد. اگر امامان پیشین غیبت اختیار می‌کردند‌، چنین ذخایری هنوز شکل نگرفته بود و درنتیجه شیعیان برای انجام تکالیف الهی خود دچار مشکل می‌شدند.



[i]. صدوق، عیون‌اخبارالرّضا۷، ج ۱، ص ۶۴ و مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۱۱/