Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۲۳ ارديبهشت
۱۴۰۳

4. ذي‌القعده 1445


12. می 2024






آغاز دوران غیبت کبرای امام زمانارواحنافداه
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

آغاز دوران غیبت کبرای امام زمانارواحنافداه

حدود هفتاد سال پس از شهادت امام حسن عسکری‌(علیه السلام) و نمازگزاردن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در پنج‌سالگی بر پیکر مطهّر ایشان‌ در جمع مردم، کسانی که در آن واقعه حضور داشتند‌، از دنیا رفته بودند و پس از گذشت سالیان، چهره‌ی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز تغییر کرده بود؛ لذا در بین مردم کسی نبود که چهره‌ی آن حضرت را بشناسد. ازاین‌رو امام عصرارواحنا‌فداه از آن پس زندگی عادی و آشکار دربین مردم، امّا به‌صورت ناشناس و با نام مستعار‌ را در پیش گرفتند. این گونه دوران غیبت کبرای آن حضرت آغاز شد.

در دوران غیبت کبریٰ، امام عصرارواحنا‌فداه دیده می­شوند، امّا شناخته نمی­شوند. در این زمینه احادیث فراوان است؛ از جمله اینکه: یَرَوْنَهُ وَ لٰا یَعْرِفُونَهُ:[i] او را می­بینند، امّا نمی‌شناسند و نمی­دانند که ایشان امام زمانند. یَمْشِی فِی أسْوٰاقِهِمْ وَ یَطَأُ بُسُطَهُمْ:[ii] امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در بازارهای مسلمانان آمد و شد می‌کنند؛ به مجلس­هایشان وارد می­شوند؛ روی قالی­ها و فرش‌هایشان پا می­گذارند. همچون یوسف پیامبر(علیه السلام) مردم ایشان را می‌بینند؛ ولی نمی‌شناسند.

پس معنای غیبت در دوران غیبت کبریٰ زندگی ناشناس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بین مردم است.[iii] مگر همه­ی کسانی را که در کوچه و خیابان از جلویمان می­گذرند و آنها را می­بینیم، می­شناسیم؟ احتمال نمی­دهید یکی از آنها امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند؟ الان نمی­فهمیم؛ ولی روزی که حضرت مهدی ارواحنا فداه خودشان را معرفی کنند، خیلی از اشخاص می­گویند پیش از این بارها ما آن حضرت را دیده بودیم ولی نمی­دانستیم که ایشان امام عصرارواحنا‌فداه هستند.[iv] پس معنای غیبت کبرای امام عصرارواحنا‌فداه زندگی ناشناس ایشان بین مردم است.



[i]. صدوق، کمال‌الدّین‌وتمام‌النّعمۀ، ج ۲، ص ۳۵۱، صدوق، من‌لایحضره‌الفقیه، ج ۲، ص ۵۲۰ و طوسی، غیبت، ص ۳۶۴/

[ii]. کلینی، کافی، ج ۱، ص ۳۳۶/

[iii]. اینکه محلّ اقامت حضرت مهدیارواحنافداه در دوران غیبت کبری کدام شهر است، ضمن اینکه آن حضرت الزاماً در نقطه‌ی واحدی اقامت ندارند و محتمل است هر زمان در شهری اقامت نمایند، از روایات سه احتمال برمی‌آید. نخست بنا به روایاتی که پیشتر به آنها اشاره شد، شهر «مدینه» یکی از اماکنی است که ممکن است آن حضرت در آنجا اقامت داشته باشند. (طوسی، غیبت، ص ۱۶۲ و کلینی، کافی، ج ۱، ص ۳۲۸ و۳۴۰) احتمال دوم محلّی به نام «ذی طُوی» که ناحیه‌ای در یک‌فرسخی مکّه است. (نعمانی، غیبت، ص ۱۳۱ و ۱۸۱) و آنچه در برخی روایات و نیز بعضی از توقیعات خودِ آن حضرت ذکر شده است، سکونت ایشان در دشت‌ها و بیابان‌هاست؛ که شاید حاکی از این نیز باشد که آن حضرت دائماً در سفرند. (طبری، دلائل‌الامامۀ، ص ۲۹۱؛ طوسی، غیبت، ص ۲۶۳ و مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۴)

.[iv]کامل‌سلیمان، یوم‌الخلاص، ص ۱۳۹/