Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
۱۴۰۳

5. ذي‌القعده 1445


13. می 2024






چگونگی وقوع غیبت صغری و کبری
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

چگونگی وقوع غیبت صغری و کبری

در شهر سامرّا در حرم عسکریین(علیهما السلام) مرقد مطهّر امام هادی و امام عسکری و نرجس خاتون و حکیمه خاتون‌: در یک ضریح واقع شده است. این مکان‌، منزل مسکونی امام حسن عسکری علیه السلام بوده است. از نیمه‌ی شعبان سال ۲۵۵ هـ .ق که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف متولّد شدند، تا سال ۲۶۰ هـ .ق که امام عسکری علیه السلام به شهادت رسیدند، امام عصر‌(علیه السلام) در این منزل زندگی می‌کردند. غیبت صغرای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از سرداب همین منزل آغاز شد. ماجرای آغاز غیبت صغرای آن حضرت بدین قرار است.

بنابر عقیده‌ی شیعیان‌،‌ بر پیکر شخص معصوم‌، چه پیغمبر و چه امام، احدی غیر از معصوم حقّ و امکان نماز ‌گزاردن ندارد‌ و کسی که بر پیکر امام قبل نماز بگذارد، امام بعد است. پس از به شهادت رسیدن امام عسکری علیه السلام جعفر برادر ایشان که فردی قدرت‌طلب، فاسد و فریب‌خورده‌ی دستگاه جور بود و با حکومت بنی‌عبّاس سر و سرّ و روابط حسنه‌ای داشت‌، می‌خواست با نماز ‌گزاردن بر پیکر برادر‌، خود را امام بعد جا بزند و به گمان خود، از این طریق امامتش برای شیعیان مسجّل شود و در صورتی که به این کار موفّق نشود، اعلام کند سلسله‌ی امامت با ارتحال امام عسکری علیه السلام ختم شده است. زمانی که پیکر مطهّر امام عسکری علیه السلام را آوردند و شیعیان برای نماز بر آن حضرت حاضر شدند و جعفر خود را برای امامت نماز بر پیکر برادر مهیّا می‌کرد، درِ منزل امام عسکری علیه السلام باز شد و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از منزل خارج شدند و گوشه‌ی عبای جعفر را گرفتند و او را کنار زدند و فرمودند‌: تَأَخَّرْ یٰا عَمِّ‌! فَاَنَا اَحَقُّ بِالصَّلٰاةِ عَلىٰ اَبِی‏:[i] ای عمو کنار برو‌! من سزاوارترم که بر پیکر پدرم‌ نماز بگزارم. بدین‌ترتیب‌ نماز بر پیکر امام عسکری علیه السلام به امامت حضرت مهدیارواحنا‌فداه گزارده شد. در این مراسم مردم برای اوّلین بار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را دیدند. درپی این ماجرا مأموران و جاسوسان به خلیفه خبر رساندند که فردی را که به دنبال او بودید، دیدیم. خلیفه دستور داد مأموران‌ برای دستگیری و به شهادت رساندن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به منزل ایشان یورش برند.

در قدیم‌الایّام که امکانات خنک کننده‌ی هوا در فصل گرما وجود نداشت، خانه‌ها در مناطق گرمسیر به‌طور معمول زیرزمین یا سرداب داشتند و مردم در روزهای فصل گرما در آنجا استراحت می‌کردند. در شهر سامرّا نیز خانه‌ها سرداب داشت. در زمان حمله‌ی مأموران‌، حضرت مهدیارواحنا‌فداه در سرداب، یعنی زیرزمین منزل‌ مشغول عبادت بودند. سربازان پس از جستجو در اتاق‌های خانه، از پلّه‌های سرداب سرازیر شدند‌ و حضرت را درحال عبادت مشاهده کردند. در این هنگام به قدرت الهی و به‌صورت معجزه‌آسا‌ آب از دل زمین جوشید و بین پلّه‌هایی که مأموران در حال پایین آمدن از آن بودند و سکویی که امام‌(علیه السلام) بر روی آن مشغول عبادت بودند‌، حائل شد. برخی از مأموران خواستند با شنا کردن از آب بگذرند و به آن حضرت دست یابند‌؛ امّا در گردابی که پدید آمد، گرفتار شدند و به کمک سایر سربازان به‌سختی از غرق شدن نجات یافتند. مأموران که به اعجاز الهی در این ماجرا پی برده بودند و راهی برای دستیابی به امام نیافتند‌، به دربار باز‌گشتند و موضوع را برای خلیفه باز‌گو کردند. خلیفه نیز از ترس قوی‌تر شدن اعتقاد شیعیان‌، مأموران را از بازگو کردن این معجزه منع کرد.[ii] از آن روز‌، در سال ۲۶۰ هـ .ق، غیبت صغرای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آغاز شد و آن حضرت به محلّ دیگری نقل مکان کردند و به زندگی خود به‌طور پنهانی ادامه دادند.

در دوران غیبت صغری، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در جایی زندگی می‌کردند که جز نوّاب خاص کسی خبر نداشت.[iii] در این دوران حضرت مهدی ارواحنا فداه از دید عموم مردم پنهان بودند؛ چون اگر دیده می‌شدند، کسانی که ایشان را در مراسم نماز بر پدر بزرگوارشان دیده بودند، می‌شناختند و چه بسا از آن طریق حکّام جور مطّلع می‌شدند و جان ایشان در معرض خطر قرار می‌گرفت.

امروزه برخی مغرضان و معاندان‌ به این اعتبار که سردابی که غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از آنجا آغاز شد، مورد توجّه شیعیان است و بزرگان شیعه بارها در آن مکان به ملاقات حضرت مهدی ارواحنا فداه نائل شده‌اند،[iv] شیعه را متّهم می‌سازند که معتقد است امامشان‌ در چاه آن سرداب پنهان شده است‌! چنان که پیشتر اشاره شد، این سخنان یاوه‌‌ بهانه‌ای برای حمله به اصل مسأله‌ی غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گرفته است.



[i]. صدوق‌، کمال‌الدّین‌وتمام‌النّعمة، ج ۲‌، ص ۴۷۵؛ مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۳۳۲/

[ii] . طوسی، غیبت، ص ۲۴۹ و مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲،، ص ۵۱ و ۵۲/

.[iii] در مورد محلّ زندگی امام زمان(علیه السلام) در دوران غیبت صغری دو احتمال وجود دارد. نخست عراق؛ زیرا نوّاب خاصّ آن حضرت که رابط ایشان با مردم بودند، تماماً در عراق می‌زیسته‌اند. البتّه با توجّه به اینکه امکان دارد نوّاب اربعه قدرت طیّ‌الارض داشته و می‌توانسته‌اند درلحظه به هر جای عالم بروند و بازگردند، احتمال اینکه حضرت مهدی(علیه السلام) در جایی جز شهری که نوّاب در آن سکونت داشته‌اند، زندگی می‌کرده‌اند، کاملاً منتفی نخواهد بود.

دوم مدینه. زیرا در روایاتی مدینه به عنوان محلّ اقامت آن حضرت نام‌برده شده است. از جمله احادیثی از امام باقر۷ (طوسی، غیبت، ص ۱۶۲) امام صادق۷ (کلینی، کافی، ج ۱، ص ۳۴۰) امام عسکری(علیه السلام) (همان، ج ۱، ص ۳۲۸ ) در این زمینه نقل شده است. البتّه تعارضی بین این احادیث با اینکه آن حضرت در عراق زندگی می‌کرده‌اند، وجود ندارد؛ زیرا از یک سو ممکن است آن حضرت در عین اقامت در عراق، بعضاً به شهر مدینه تشریف می‌برده‌اند. از سوی دیگر ممکن است مقصود از مدینه معنای لغوی آن، یعنی شهر باشد. در صورت صحّت احتمال اخیر، خصوصاً در سخن امام عسکری(علیه السلام)، ممکن است مقصود شهر سامرّاء باشد. ضمناً چون در احادیث مزبور به اینکه آن حضرت در دوران غیبت صغری یا در عصرغیبت کبری در مدینه اقامت دارند، تصریح نشده است؛ این امکان وجود دارد که مدینه مکان اقامت آن حضرت در دوران غیبت کبری باشد.

[iv]. یکی از تشرّفاتی که در این مکان نقل شده، در مورد سیّدبن­طاووس است. او شخصیّت عظیم‌القدر شیعی است که در دوران غیبت کبری ارتباط بسیار صمیمی و نزدیکی با امام زمان­ارواحنافداه داشته و بارها و بارها به خدمت آن حضرت رسیده است. وی کتابی به نام کشف­المحجّۀ لثمرةالمهجۀ دارد که خطاب به فرزندش به نام محمّد نوشته است و از برخی مطالب آن می‌توان به این رابطه نزدیک وی با حضرت ولیّ‌عصرارواحنافداه پی برد.

سیّدبن‌طاووس نقل می­کند وارد سرداب غیبت شدم و دیدم امام زمان­ارواحنافداه رو به قبله ایستاده­اند و مشغول مناجات هستند و شیعیان را دعا می‌کنند و به خداوند عرضه می­دارند: شِیعَتُنٰا خُلِقُوا مِنْ فٰاضِلِ طِینَتِنٰا وَ عُجِنُوا بِمٰاءِ وِلٰایَتِنٰا یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنٰا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنٰا: شیعیان ما از زیادى گل ما آفریده شده و با آب ولایت ما خمیر شده‏اند؛ در غم ما غمگین و در شادى ما شادمانند. (مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۰۳)