Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
۱۴۰۳

5. ذي‌القعده 1445


13. می 2024






دو مرحله‌ای بودن غیبت
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

دو مرحله‌ای بودن غیبت

دو مرحله‌ای بودن غیبت نیز سال‌ها قبل از امام حسن عسکری‌(علیه السلام)‌ در احادیث ائمّه: بیان شده بود‌. امام سجّاد‌(علیه السلام) می‌فرمایند‌: اِنَّ لِلْقٰائِمِ مِنّٰا غَیْبَتَیْنِ اِحْدیـٰهُمٰا اَطْوَلُ مِنَ الْاُخْرىٰ فَلٰا یَثْبُتُ عَلَیٰ اِمٰامَتِهِ اِلّٰا مَنْ قَوِیَ یَقِینُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ:[i] قائم ما دو غیبت دارد که یکى از دیگرى طولانى‏تر است. جز کسانى که یقین قوى و معرفت صحیح دارند کسى بر این عقیده ثابت نمى‏ماند.

امام صادق علیه السلام نیز فرموده‌اند‌: لِلْقٰائِمِ غَیْبَتٰانِ اِحْدٰاهُمٰا قَصِیرَﺓٌ وَ الْاُخْرىٰ طَوِیلـَﺔٌ اَلْغَیْبَـﺔُ الْاُولىٰ لٰا یَعْلَمُ بِمَکٰانِهِ فِیهٰا اِلّٰا خٰاصّـَﺔُ شِیعَتِهِ وَ الْاُخْرىٰ لٰا یَعْلَمُ بِمَکٰانِهِ فِیهٰا اِلّٰا خٰاصَّـﺔُ مَوٰالِیهِ فِی دِینِهِ:[ii] قائم را دو غیبت است: یکى طولانى و دیگری کوتاه. در غیبت اوّل جز خواصّ شیعیانش کسی از مکان او اطّلاع ندارد؛ ولى در غیبت دوم جز دوستان مخصوص او در امر دین، کسی از جاى او ‏اطّلاع ندارد.

این‌گونه روایات شاهدی است بر اینکه هم مسأله‌ی غیبت و هم چگونگی وقوع آن در دو مرحله، از سال‌ها پیش از امام عسکری علیه السلام اعلام و تبیین شده بود و ابداع شیعیان پس از آن حضرت نیست.



[i]. صافی گلپایگانی، منتخب‌الاثر، ص ۲۵۱/

[ii]. کلینی، کافی، ج ۱، ص ۳۴۰؛ مجلسی‌، بحار‌الانوار‌، ج ۵۲‌، ص ۱۵۵/