Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
۱۴۰۳

4. ذي‌القعده 1445


12. می 2024






سیره‌ی اخلاقی حضرت مهدیارواحنافداه
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

سیره‌ی اخلاقی حضرت مهدیارواحنافداه

سیره‌ی اخلاقی حضرت بقیـّ‌الله الاعظمارواحنافداه یعنی خلق‌وخو و خطّ مشی و شیوه‌ی سلوک آن حضرت در زندگی، در روایات و احادیث بسیاری بیان شده است. در این بخش به بررسی برخی از این خصوصیّات براساس روایات می‌پردازیم.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف درمقابل جلال الهی‌ به‌شدّت خاشع و متواضع هستند‌؛ تاجایی‌که به عُقابی تشبیه شده‌اند که هنگام فرود و نشستن بر زمین سر به زیر افکنده است. آن حضرت در اوج جلال و شکوه‌، غرق خشوع و تواضعند. جلال خداوند‌ در وجود حضرت بقیّـّ‌الله‌ الاعظم‌ارواحنافداه‌ متجلّی است؛ زیرا وجود حجّت‌خدا مظهر تامّ و آیینه‌ی تمام‌نمای اسماء و صفات الهی است و تمامی اسماء و صفات حضرت حق یکپارچه در وجود حضرت مهدی‌ارواحنافداه‌ تجلّی کرده و درنتیجه آن حضرت بسیار باشکوه و باعظمت رؤیت می‌شوند. حضرت مهدی ارواحنا فداه همواره خوف و خشیت حضرت حقّ را در دل دارند و مقرّب‌ترین بنده‌ی خدا بودن، ذرّه‌ای غرور بر دل ایشان وارد نمی‌کند. پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: یَکُونُ مِنَ اللّٰهِ عَلىٰ حَذَرٍ لٰا یَغْتَرُّ بِقَرٰابَتِهِ:[i] او از خدا می‌ترسد و به‌دلیل مقرّب بودن در نزد خداوند [یا به‌خاطر قرابتى که به پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلّم) دارد‌]‌ مغرور نمی‌شود.

حضرت مهدی ارواحنا فداه سنگینی و وقار خاصّی دارند. آرامش و متانت و وقار الهی‌ در وجود ایشان موج می‌زند و اثری از سبکی یا نا‌آرامی و تلاطم در وجودشان یافت نمی‌شود.

رَسُولِ‌اللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند‌: بَعَثَ اللّٰهُ رَجُلاً مِنْ اَطٰائِبِ عِتْرَتِی وَ اَبْرٰارِ ذُرِّیَّتِی عَدْلاً مُبارَکاً زَکِیّاً لٰا یُغٰادِرُ مِثْقٰالَ ذَرَّةٍ:[ii] خداوند مردى را از پاکیزگان و بهترین فرزندان من برانگیزد که عادل و مبارک و منزّه است و به اندازه‌ی ذرّه‌ای خیانت نمی‌کند.

آن حضرت اندکی به دنیا دلبستگی ندارند و بعد از ظهور نیز برای خود بنایی برپا نمی‌کنند و به‌دنبال فراهم ساختن امکانات دنیوی برای خویش نیستند. پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: لٰا یَضَعُ حَجَراً عَلىٰ حَجَرٍ:[iii] آن حضرت سنگی را بر سنگی نمی‌نهد.

حضرت مهدی ارواحنا فداه در زمان ظهور نیز راه زهد را ادامه می‌دهند و جامه‌هایی سخت و درشت‌بافت و پشمین بر تن می‌کنند و از جامه‌های لطیف و راحت‌ دوری می‌گزینند. همانند جدّ بزرگوار خویش حضرت علی(علیه السلام) نان جو می‌خورند و حکمرانی بر جهان‌ ذرّه‌ای ایشان را به‌سوی رفاه در زندگی مادّی سوق نخواهد داد و این در زمانی است که همه‌ی خلق در راحتی و آسایش کامل زندگی می‌کنند. امام رضا(علیه السلام) فرمودند‌: وَ مٰا لِبٰاسُ الْقٰائِمِ اِلَّا الْغَلِیظُ وَ مٰا طَعٰامُهُ اِلَّا الْجَشِبُ‏:[iv] و قائم(علیه السلام) را جز جامه‌ی درشت‌بافت و غذاى ناگوار نخواهد بود.

علم و حلم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از تمامی خلق افزون‌تر است؛ چه در دانایی و آگاهی و چه در بردباری و مدارا پیشتاز عالمیان خواهند بود. همچنین در روایت است که خُلق حضرت مهدیارواحنا‌فداه همچون خُلق پیامبراکرم‌(صلی الله علیه و آله و سلّم) است. رَسُولِ‌اللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم خود می‌فرمایند‌: اَلْمَهْدِیُّ مِنْ وُلْدِی ... اَشْبَهُ النّٰاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقاً:[v]مهدی(علیه السلام) از فرزندان من و ازلحاظ خلقت و اخلاق شبیه‌ترین مردم به من است. اخلاق رَسُولِ‌اللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم تجسّم قرآن[vi]‌ و همان خُلقی است که خداوند متعال آن را ستود و فرمود: وَ اِنَّکَ لَعَلىٰ‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ:[vii]همانا تو بر خُلقی عظیم استواری. اخلاق امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز همین‌گونه است.

پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: لٰا یَقْرَعُ اَحَداً فِی وِلٰایَتِهِ بِسَوْطٍ اِلّٰا فِی حَدٍّ:[viii] در زمان حکمفرمایى خود‌ کسى را با تازیانه نمی‌زند؛ مگر اینکه بخواهد حدود الهی را جارى کند.

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نسبت‌به افراد نیازمند، تهیدست و مستمند بی‌نهایت دل‌رحم و مهربان هستند. آنچنان با صفا و صمیمیّت با فقرا مواجه می‌شوند که با دستان شریف خود لقمه در دهان مسکینان و بینوایان می‌گذارند.

مشی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عدالت است و با همگان به عدالت رفتار می‌کنند.[ix] آن حضرت حقّ هر مظلومی را می‌ستانند و اجازه نمی‌دهند فرد ضعیفی مورد تعدّی قرار گیرد و حقّی از او ضایع شود. اگر به کسی ذرّه‌ای ظلم شود، حقّ او را تماماً از ظالم می‌ستانند.



[i]. سیّدبن‌طاووس‌، الملاحم‌والفتن‌، ص ۲۶۵/

[ii]. سیّدبن‌طاووس‌، الملاحم‌و‌الفتن‌، ص ۲۶۵/

[iii]. سیّدبن‌طاووس‌، الملاحم‌و‌الفتن، ص ۲۶۵/

[iv]. مجلسی‌، بحار‌الانوار‌، ج ۵۲‌، ص ۳۵۹؛ نعمانی‌، غیبت‌، ص ۲۸۶‌. امام صادق۷ نیز می‌فرمایند‌: فَوَ اللّٰهِ مٰا لِبٰاسُهُ اِلَّا الْغَلِیظُ وَ لٰا طَعٰامُهُ اِلَّا الْجَشِبُ: به خدا سوگند که او (قائم۷) جز جامه‌ای خشن نمی‌پوشد و جز خوراک خشک و ناگوار نمی‌خورد‌. (مجلسی‌، بحار‌الانوار‌، ج ۵۲‌، ص ۳۵۴)

[v]. صدوق‌، کمال‌الدّین‌وتمام‌النّعمة، ج ۱‌، ص ۲۸۶؛ مجلسی، بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۳۰۹/

[vi]. احمدحنبل، مسنداحمد، ج ۶، ص ۱۶۳؛ ابن‌سعد، الطبقات‌الکبری، ج ۱، ص ۲۷۳؛ ورّام‌بن‌ابی‌فراس، تنبیه‌الخواطر، ج ۱، ص ۸۹ و محدّث قمی، کحل‌البصرفی‌سیرۀسیّدالبشر، ص ۸۲/

[vii]. سوره‌ی قلم، آیه‌ی ۴/

[viii]. سیّدبن‌طاووس‌، الملاحم‌و‌الفتن، ص ۲۶۵/

[ix]. امام زمان(علیه السلام) نقطه‌ی اعتدال اسماء جمال و جلال حقّ متعال هستند و لذا اثر وجودی آن حضرت برقراری عدالت و اعتدال در همه‌ی خلقت است.