Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






انسان کامل حجّت خداوند
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

انسان کامل حجّت خداوند

پنجمین دیدگاهی که در جهان‌بینی عرفانی‌ از آن به حضرت مهدیارواحنافداه توجّه شده، این است که انسان کامل‌ حجّت الهی در عالم و شاخص در سلوک الی‌الله است‌؛ بدین‌معنا که معیار سیر الی‌الله‌ وجود انسان کامل است. در صلوات شعبانیّه آمده است‌: اَلْلّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْکِ الْجٰارِیَةِ فِی اللُّجَجِ الْغٰامِرَةِ یَأمَنُ مَنْ رَکِبَهٰا وَ یَغْرَقُ مَنْ تَرَکَهٰا. اَلْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مٰارِقٌ وَ الْمُتَأخِّرُ عَنْهُمْ زٰاهِقٌ وَ اللّٰازِمُ لَهُمْ لٰاحِقٌ‌:[i] خداوندا‌! بر محمّد و آل محمّد درود فرست‌، آنان که کشتى روان در موج‌های دریا هستند که هرکس بر آن سوار شود‌‌ ایمن و آسوده خواهد بود و هرکس سوار آن نشود‌ غرق خواهد شد. هرکه بر ایشان پیشى گیرد‌ از دین خارج گشته و هرکه از آنان عقب ماند و از ایشان تبعیّت نکند هلاک شود و کسى که پیوسته همراه آنان باشد‌ به مقصد خواهد رسید.

بنابراین‌ انسان کامل‌ حجّت‌خدا و راهبر سیر الی‌الله است و بدون وجود حجّت‌خدا‌ هیچ سالکی نمی‌تواند به مقصد برسد‌؛ زیرا شاخص و صراط رسیدن به مقصد‌، حجّت‌خداست.

چنانکه امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند‌: اَنَا الصِّرٰاطُ الْمُسْتَقِیمُ:[ii] من صراط مستقیم هستم. او راه است و بدون راه نمی‌شود به مقصد رسید. همچنین آن حضرت می‌فرمایند: لٰا تَخْلُوا الْاَرْضُ مِنْ قٰائِمٍ لِلّٰهِ بِحُجَّةٍ اِمّٰا ظٰاهِراً مَشْهُوراً وَ اِمّٰا خٰائِفاً مَغْمُوراً لِئَلّٰا تَبْطُلَ حُجَجُ اللّٰهِ وَ بَیِّنٰاتُهُ وَ کَمْ ذٰا وَ اَیْنَ اُولـٰئِکَ؟ اُولـٰئِکَ وَ اللّٰهِ الْاَقَلُّونَ عَدَداً وَ الْاَعْظَمُونَ عِنْدَ اللّٰهِ قَدْراً یَحْفَظُ اللّٰهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَ بَیِّناتِهِ:[iii] زمین از وجود کسى که حجّت برپاى خداست، خواه پدیدار و شناخته باشد و خواه ترسان و پنهان از دیده‏ها‌، خالی نخواهد ماند؛ تا حجج و بیّنات الهی باطل نشود و نشانه‏هایش ازمیان نرود و اینکه تعداد ایشان چقدر است و در کجا هستند‌، به خدا سوگند تعدادشان اندک؛ ولى نزد خدا بزرگ‌مقدارند و خدا به‌وسیله‌ی آنان‌‌ حجّت‏ها و نشانه‏هاى خود را نگاه مى‏دارد. در زیارت امام عصرارواحنافداه خطاب به ایشان عرض می‌کنیم: اَلسَّلٰامُ‏ عَلَیْکَ‏ یا نُورَ اللّٰهِ‏ الَّذِی‏ لٰا یُطْفیٰ. اَلسَّلٰامُ‏ عَلَیْکَ‏ یا حُجَّـةَ اللّٰهِ الَّتِی لٰا تَخْفیٰ. اَلسَّلٰامُ‏ عَلَیْکَ‏ یا حُجَّـةَ اللّٰهِ عَلیٰ مَنْ فِی الْاَرْضِ وَ السَّمٰاءِ:[iv] سلام بر تو ای نور خدا که خاموش نمی‌شود. سلام بر تو ای حجّت‌خدا که پنهان نمی‌ماند. سلام بر تو ای حجّت‌خدا بر هرکس که در زمین و آسمان است. امام زمانارواحنافداه حجّت‌خداست و زمین از حجّت‌خدا خالی نمی‌ماند.



[i]. محدّث قمی‌، مفاتیح‌الجنان‌، صلوات شعبانیّه؛ مجلسی، بحارالانوار، ج ۸۷، ص ۲۰/

[ii]. مجلسی‌‌، بحار‌الانوار‌، ج ۲۶‌‌، ص ۵/

[iii]. سیّد رضی‌‌، نهج البلاغه‌، حکمت ۱۴۷/

[iv]. محدّث قمی‌، مفاتیح‌الجنان‌؛ کفعمی، البلد‌الامین، ص ۲۸۵/