Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






انسان کامل قطب عالم امکان و قلب جهان خلقت
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

انسان کامل قطب عالم امکان و قلب جهان خلقت

دومین دلیل اعتقاد عارفان به وجود حضرت مهدیارواحنافداه این است که انسان کامل قطب عالم امکان است. به‌تعبیری می‌توان گفت از دیدگاه عارفان‌ تمامی عالم به یک انسان می‌ماند. چنانکه گفته‌اند‌: «جهان انسان شد و انسان جهانی»[i] درواقع عالم کبیر و عالم صغیر‌ و به تعبیر دیگر انسان کبیر و انسان صغیر همانند یکدیگرند‌. هرآنچه در عالم خارج و آفاق وجود دارد یک‌جا‌ در انسان جمع است و این دو مطابق همند و همه‌ی مراتب وجود و عوالم‌، اعمّ از جبروت، ملکوت و ناسوت‌، در وجود انسان نمونه‌ای دارد. ازاین‌رو عارفی که تمام جهان خلقت را به‌منزله‌ی یک انسان می‌داند، انسان کامل را قلب این پیکر انسانیِ گسترده می‌بیند. انسان کامل در کلّ جهان خلقت‌ به‌منزله‌ی دل‌ در وجود یک انسان است و همان‌طورکه دل‌ کانون وجود انسان است، انسان کامل نیز قطب و کانون جهان آفرینش است؛ همان‌گونه ‌که انسان‌ بدون ‌قلب وجود ندارد، عالم بدون انسان کامل نیز قابل تصوّر نیست؛ و همان‌طورکه انسانی با چند دل وجود ندارد‌،[ii] در انسان کبیر هم که عالم خلقت است بیش از یک انسان کامل‌ نمی‌تواند وجود داشته باشد. انسان کامل منحصربه‌فرد است و قطب عالم امکان‌ یکی است‌. عالم دو قطب ندارد. حتّی زمانی که چند تن از ائمّه‌‌ی معصومین: درکنار یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند،[iii] در زمان واحد‌‌ تنها یکی از ایشان می‌توانست قطب عالم امکان و قلب هستی باشد. امروز قلب عالم هستی وجود مقدّس حضرت مهدیارواحنافداه است.



.[i] شیخ محمود شبستری، گلشن راز.

[ii]. سوره‌ی احزاب‌،‌ آیه‌ی ۴: مٰا جَعَلَ اللّٰهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی‏ جَوْفِهِ: خداوند در وجود هیچ انسانی‌، دو دل قرار نداده‏ است.

[iii]. همانند حضرت علی، امام حسن مجتبی و اباعبدالله الحسین: و یا امام حسین، امام سجّاد و امام باقر: و یا ‌سایر ائمّه که پدر و فرزند و نوه بودند و همزمان زنده بوده‌اند.