Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

6. ذي‌القعده 1445


14. می 2024






مهدویّت باور مشترک همه‌ی مذاهب اسلامی
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

علی­رغم اختلاف عقایدی که بین شیعیان و اهل سنّت وجود دارد و علی­رغم اختلاف باورهایی که مذاهب اهل سنّت با یکدیگر دارند[i] و علی‌رغم تفاوت عقیده‌ای که بین مذاهب امامی وجود دارد؛[ii] در بین همه­ی مذاهب اسلامی، چه فِرَق سنّی و چه مذاهب شیعه، مهدویّت به عنوان یک اصل خدشه‌ناپذیر مورد باور و اعتقاد است؛ زیرا اوّلاً این اصل در قرآن کریم پایگاه دارد و پیروان همه­ی مذاهب اسلامی در این­که قرآن کریم کلام خدای متعال است و پیغمبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) به عنوان خاتم النّبیّین، این کتاب را به عنوان خاتم الکتب برای بشر آورده‌اند،[iii] اتّفاق نظر دارند. مهدویّت به‌دلیل جایگاه مهم و آشکاری که در قرآن کریم دارد‌، مورد قبول تمام کسانی است که قرآن را باور دارند و انکار مهدویّت‌ به‌معنی انکار بسیاری از آیات قرآن کریم است و این امر با ادّعای اعتقاد به اسلام سازگار نیست. ثانیاً اهل سنّت مانند شیعیان، به استناد احادیث منقول از رَسُولِ‌اللهِ صلی الله علیه و آله و سلّم در معتبرترین کتب حدیثی خودشان، همانند صحاح ستّه،[iv] به مهدویّت اعتقاد دارند.

اختلاف در زمینه‌ی مهدویّت بین شیعه و سنّی درحدّ برخی جزئیّات و مصادیق است؛ یعنی شخص مهدی‌ارواحنافداه و زمان تولّد آن حضرت مورد اختلاف است؛ ولی اصل موضوع مهدویّت و ویژگی‌های کلّی حضرت مهدیارواحنافداه مورد اتّفاق همه‌ی مذاهب اسلامی است. اینکه فردی از فرزندان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) که هم‌‌نام و همکنیه‌ی ایشان است، در آخرالزّمان قیام خواهد کرد و در پرتو قرآن حکومت جهانی توحید، معنویّت، فضیلت، عدالت، رفاه و امنیّت را برپا خواهد کرد؛ مورد باور کلّیه‌ی مذاهب اسلامی است.  



[i] . اهل سنّت، هم از نظر کلامی به مذاهب متعدّدی از قبیل اشعری، معتزلی، وهّابی و ...، و هم از نظر فقهی، به مذاهب چهارگانه‌ی حنبلی، شافعی، حنفی و مالکی تقسیم شده‌اند.

[ii]. همه­ی امامیّه دوازده‌امامی نیستند؛ بعضی هفت امامی­اند؛ بعضی شش امامی­اند؛ و...؛ بعضی زیدی­اند؛ بعضی ناووسی­اند، بعضی واقفی‌اند و ... .

[iii]. کلینی، کافی، ج ۱، ص ۲۶۹/

[iv]. صحاح ستّه‌ شش کتاب معتبر حدیثی اهلسنّت است: صحیح بخاری یا الجامع الصّحیح از ابو‌عبد‌الله محمّد‌بن‌اسماعیل بخارى، صحیح مسلم از ابو‌الحسین مسلم‌بن‌حجّاج قشیرى نیشابورى‌، سنن ابن‌ماجه از محمّدبن‌یزید‌بن‌ماجه قزوینى، سنن ابى‌داود از سلیمان‌بن‌اشعث‌بن‌اسحق سجستانى‌، جامع ترمذى یا سنن ترمذى از ابو‌عیسى محمّدبن‌عیسى‌بن‌سوره و سنن نسائى از ابو‌عبد‌الرّحمن احمدبن‌شعیب. کتب شش‌گانه‌ی مذکور به اضافه‌ی موطّأ و مسند احمد‌بن‌حنبل‌، جوامع اوّلیه‌ی حدیثی اهل‌سنّت را تشکیل مى‏دهند.