Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
۱۴۰۳

5. ذي‌القعده 1445


13. می 2024






منجی‌باوری درآیین زرتشت و کتب دینی آن
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

منجی‌باوری درآیین زرتشت و کتب دینی آن

پیروان آیین زرتشت[i] نیز چشم‌ به راه ظهور یک مصلح الهی هستند‌. در یکی از کتب مذهبی زرتشتیان به نام زند‌ آمده است‌: لشگر اهریمنان با ایزدان‌ دائم بر روی خاکدان محاربه و کشمکش دارند و غالباً پیروزی با اهریمنان باشد‌؛ امّا نه به‌طوری ‌که بتوانند ایزدان را محو و منقرض سازند. چه در هنگام تنگی از جانب اورمزد که خدای آسمان است به ایزدان که فرزندان اویند‌، یاری می‌رسد و محاربه‌ی ایشان نُه هزار سال طول می‌کشد‌. آنگاه پیروزی بزرگ از طرف ایزدان می‌شود و اهریمنان را منقرض می‌سازند و تمام اقتدار اهریمنان در زمین است و در آسمان راه ندارند و بعد از پیروزی ایزدان و بر‌انداختن تبار اهریمنان‌، عالم کیهان به سعادت اصلی خود می‌رسد‌ و بنی‌آدم بر تخت نیک‌بختی خواهند نشست.

زرتشتیان‌ در انتظار ظهور یک منجی جهانی به سر می‌برند که از او با نام «سوشیانت پیروزگر» یا «سوشیانت نجات‌بخش» یاد می‌شود‌.

در کتاب دیگری به نام جاماسب‌نامه آمده است‌: پیغمبر عرب آخر پیغمبران باشد که در میان کوه‌های مکّه پیدا شود و بر شتر سوار شود. قوم او شترسواران خواهند بود و با بندگان خود چیز خورَد و به روش بندگان نشیند (متواضع است) ‌و او را سایه نباشد (عین عبارت روایات است) و از پشت سر مثل پیش رو ببیند و دین او اشرف ادیان باشد و کتاب او همه‌ی کتاب‌ها را باطل گرداند و دولت او‌ تازیک (عجم) را بر باد دهد و دین مجوس و پهلوی را برطرف کند و نار سُدیر و آتشکده‌ها را خراب کند و تمام شود روزگار پیشدادیان و کیانیان و ساسانیان و اشکانیان .و از فرزندان دختر آن پیغمبر که خورشید جهان و شاه زنان (زهرا (سلام الله علیها)) نام دارد، کسی پادشاه ‌شود در دنیا به حکم یزدان که جانشین آخر آن پیغمبر باشد در میان دنیا که مکّه باشد و دولت او تا به قیامت متّصل شود و بعد از پادشاهی او دنیا تمام شود و آسمان جفت گردد و زمین به آب فرو رود و کوه‌ها بر‌طرف شود و «اهرمن کلان» را که ضدّ یزدان و بنده‌ی عاصی او باشد، بگیرد و در حبس کند و از خوبان و پیغمبران‌ گروه بسیار را زنده کند و زنده کند از بدانِ گیتی و کافران گروهی را. [ii]

همچنین در آن کتاب آمده است: سوشیانت (نجات‌دهنده‌ی بزرگ) دین را به جهان رواج دهد. فقر و تنگدستی را ریشه‌کن سازد. ایزدان را از دست اهریمنان نجات داده، مردم جهان را هم‌فکر و هم‌گفتار و هم‌کردار سازد.[iii]

در کتاب سوشیانت آمده است: چاره و درمان جمیع دردها و رنج‌ها با اوست. رنج و بیماری و پیری و ظلم و بی‌دینی و فساد را ریشه‌کن سازد. مردمان ناپاک را نابود سازد و همه‌ی آنها را براندازد.[iv]

با این نمونه‌ها روشن شد که منجی‌باوری یکی از اصول مشترک همه­ی ادیان الهی است که امروزه وجود داشته و در سطح جهان پیروانی دارند.



[i]. از نظر مسلمانان آیین زرتشت ریشه­ی آسمانی دارد و در شکل اصیل خود اثری از ثنویّت و دوگانه­بینی و دوگانه‌پرستی در آن نبوده است؛ لذا در قسمت­های بالنّسبه اصیل­ترِ متون دینیِ آیین زرتشت مثل گاته­ها، می­توان جنبه‌های توحیدی این آیین را مشاهده کرد. امّا آیین زرتشت در طول زمان اسیر تحریف گردید و نوعی دوگانه­بینی و اعتقاد ثنوی در آن وارد شد.

در دوران خلیفه­ی دوم وقتی ایران فتح شد، عمر نمی­دانست با ایرانی­ها چگونه رفتار کند؛ مثل مشرکین و ملحدین؛ یا مثل پیروان کتب آسمانی؟ چون حکم اسلام در مورد اهل کتاب با مشرکان و ملحدان و دیگر کفّار فرق می­کند. پیروان کتب آسمانی می­توانند بر عقیده و آیین خودشان باقی بمانند و به اقامت در قلمرو حکومت اسلامی ادامه دهند؛ مشروط بر آنکه به حکومت اسلامی احترام بگذارند و از قوانین و مقرّراتی که برای آنها معیّن کرده است، تبعیت کنند و به‌جای زکات که بر مسلمانان واجب است، به عنوان مالیات، جزیه بپردازند. در این صورت برای زندگی آنها در سرزمین اسلامی مانعی نیست؛ امّا مشرکان و ملحدان چنین اجازه‌ای ندارند. لذا برای خلیفه‌ی دوم این سؤال پیش آمد که حال که ما ایران را فتح کرده‌ایم و بهE Eقلمرو حکومت اسلامی ملحق ساخته‌ایم، با زرتشتیان که شکست خورده‌اند و در اختیار سپاه اسلامند، چه کنیم؟ مثل اهل کتاب، همچون مسیحی­ها و یهودی­ها، با آنها رفتار کنیم؛ یا همانند مشرکین و ملحدین با آنها برخورد کنیم؟ حلاّل همه­ی مسائل در دوران خلافت سه خلیفه­ی غاصب، امیرالمؤمنین۷ بودند. لذا از حضرت امیر۷ سؤال کردند با آنها چه کنیم؟ حضرت فرمودند این آیین ریشه­ی آسمانی دارد؛ این دین، دین الهی است و خداوند برای آنها پیامبری فرستاده و کتابی نازل فرموده است و لذا با آنها باید مثل سایر اهل کتاب رفتار کرد.( محدّث نوری، مستدرک‌الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۰۱ و ۱۰۲) از پیامبر اکرم۶ هم روایت شده است که فرمودند آنها پیامبری داشتند که او را کشتند و کتابی داشتند که آن را سوزاندند.(حرّعاملی، وسائل‌الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۲۶ و محدّث نوری، مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۰۱) از امام باقر۷ هم روایت شده است که آنها پیامبری داشتند که نامش داماسْت بود و او را کشتند و کتابی داشتند که به آن جاماسْت گفته می‌شود.(حرّعاملی، وسائل‌الشّیعه، ج ۱۵، ص ۱۲۷)

[ii]. تعبیر دولتی که به قیامت متّصل شود، در روایات شیعه به این صورت آمده است‌: دَولَتُنٰا آخِرُ الدُّوَلِ: دولت ما‌ آخرین دولت‌هاست. (مجلسی‌، بحارالانوار‌، ج ۵۲‌، ص۳۳۲ )

[iii]. جاماسب‌نامه، ص ۱۲۱/

.[iv] سوشیانت، ص ۱۰۴/