Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۳ آذر
۱۴۰۳

21. جمادي‌الاول 1446


23. نوامبر 2024






منجی‌باوری در دین یهود و عهد عتیق ( تورات و کتب انبیای بنی اسرائیل )
تالیفات استاد - کتاب جان جهان

منجی‌باوری در دین یهود و عهد عتیق ( تورات و کتب انبیای بنی اسرائیل ) 

آیین یهود به عنوان یکی از دین­های دارای سابقه­ی آسمانی، امروزه در دنیا طرفداران، معتقدان و پیروانی دارد. در عهد قدیم یا عهد عتیق که مجموعه­ی کتاب تورات و رساله­های ملحق به آن است، بحث ظهور یک رجُل الهی در پایان و فرجام تاریخ، برای آکنده کردن جامعه­ی بشری از معنویت و توحید، فضیلت و اخلاق، و عدالت و دادگری، به صراحت مطرح است.

در کتاب مزامیر (زبور) داود(علیه السلام) این‌گونه آمده است: به سبب شریران خویشتن را مشوّش نساز و بر فتنه‌‌انگیزان حسد مَوَرز‌؛ زیرا که مثل علف به زودی بریده می‌شوند و مثل علف سبز پژمرده خواهند شد و بر خداوند توکّل نما و نیکویی کن... . نزد خداوند ساکت شو و منتظر او باش... . و امّا منتظران خداوند وارث زمین خواهند بود. هان! بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود؛ در مکانش تأمّل خواهی کرد و نخواهد بود (جای تأمّل ندارد) و امّا حلیمان‌، وارثان زمین خواهند شد... . و امّا صالحان را خداوند تأیید می‌کند و خداوند روزهای کاملان را می‌داند و میراث ایشان خواهد بود تا ابدالآباد... . و امّا نسل شریر منقطع خواهد شد؛ صالحان وارث زمین خواهند بود.[i] و [ii]

در جای دیگری از زبور داود(علیه السلام) آمده است: قوم‌ها را به‌انصاف داوری خواهد کرد. آسمان شادی کند و زمین مسرور گردد. دریا و پری آن غرّش نمایند. صحرا و هرچه در آن است به وجد آید.آن‌گاه تمام درختان جنگل ترنّم خواهند نمود به حضور خداوند؛ زیرا که می‌آید؛ زیرا که برای داوری می‌آید. ربع مسکون را به‌انصاف داوری خواهد کرد.[iii]

همچنین در کتاب اَشَعیای نبی(علیه السلام)‌، این‌گونه آمده است‌: و نهالی از تنه‌ی یَسَّی[iv] بیرون آمده‌، شاخه‌ای از ریشه‌هایش خواهد شکفت (یعنی فردی از فرزندان یَسَّی ظهور خواهد کرد)... . بلکه مسکینان را به عدالت داوری خواهد ‌کرد و به جهت مظلومان زمین به راستی حکم خواهد نمود... ؛ و کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت... ؛ و گرگ با برّه سکونت خواهد داشت و پلنگ با بزغاله خواهد خوابید و گوساله و شیر و پرواری با هم و طفل کوچک آنها را خواهد راند و گاو با خرس خواهد چرید و بچّه‌های آنها با هم خواهند خوابید و طفل شیرخواره بر سوراخ مار بازی خواهد کرد و طفلِ از شیر بازداشته‌شده دست خود را بر خانه‌ی افعی خواهد گذاشت و در تمامی کوه مقدّس من ضرر و فسادی نخواهند کرد؛ زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود.[v] و [vi] و نیز آمده است: امّا آنانی که منتظر خداوند می‌باشند قوّت تازه خواهند یافت و مثل عقاب پرواز خواهند کرد. خواهند دوید و خسته نخواهند شد.[vii] همچنین آمده است: خوشا به حال کسانی که منتظر او باشند.[viii]

در کتاب دانیال نبی(علیه السلام) می‌خوانیم: امیر عظیمی که برای پسران قوم تو ایستاده ‌(ترجمه‌ی لقب «قائم» حضرت مهدی(علیه السلام)‌) است، خواهد برخاست و در آن زمان هر یک از قوم تو که در دفتر مکتوب یافت شود، رستگار خواهد شد و بسیاری از آنان که در خاک زمین خوابیده‌اند، بیدار خواهند شد (اشاره به رجعت) امّا اینان به جهت حیات جاودانی و آنان به جهت خجالت و حقارت جاودانی (دو گروه رجعت می‌کنند؛ سران شرّ و نیکان برگزیده)[ix] و حکیمان مثل روشنایی افلاک خواهند درخشید و آنان که بسیاری را به راه عدالت راهبری می‌نمایند، مانند ستارگان خواهند بود تا ابد‌الآباد. امّا تو ای دانیال‌! کلام را مخفی دار و کتاب را تا زمان آخر مُهر کن‌. بسیاری به سرعت تردّد خواهند نمود و علم افزوده خواهد شد... . خوشا به حال آنکه انتظار کشد... .[x] و [xi]

در کتاب حبقوق نبی آمده است: اگرچه تأخیر نماید برایش منتظر باش؛ زیرا که البتّه خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد... بلکه جمیع امّت‌ها را نزد خود جمع می‌کند و تمامی قوم‌ها را برای خویشتن فراهم می‌آورد.[xii]

یهودیان بر این باورند که شخصی به نام «ماشیع» از فرزندان حضرت اسحاق(علیه السلام)‌ در آخر‌الزّمان ظهور خواهد کرد و تا ابد‌الآباد بر جهان حکم خواهد راند‌. امّا جالب توجّه آنکه در دو آیه از سِفر پیدایش‌ آمده است، ماشیع از فرزندان اسماعیل(علیه السلام) خواهد بود.[xiii] و [xiv]



[i]. کتاب مقدّس‌، عهد قدیم‌، مزامیر‌، مزمور ۳۷، فرازهای ۱- ۴‌، ۷‌، ۹‌، ۱۸، ۲۹/

[ii] . جمله‌ی پایانی کاملاً مطابق این آیه‌ی قرآن است که می‌فرماید: وَ لَقَدْ کَتَبْنٰا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ اَنَّ الْاَرْضَ یَرِثُهٰا عِبٰادِیَ الصّٰالِحُونَ: هر آینه در زبور بعد از ذکر [تورات] نوشتیم که بندگان شایسته‌ام وارث [حکومت] زمین خواهند شد. (سوره‌ی انبیاء، آیه‌ی ۱۰۵)

[iii]. کتاب مقدّس‌، عهد قدیم‌، مزامیر‌، مزمور ۹۶، فرازهای ۱۰ـ ۱۳/

۲/ یسّی به معناى قوى، پدر حضرت داود۷ و نوه‌ی راعوت است.

۳/ کتاب مقدّس‌، عهد قدیم‌، کتاب اشعیای نبی‌، باب ۱۱، فرازهای ۱‌، ۴‌، ۵ و ۶/

[vi]. این مطلب در حدیثی از امیرالمؤمنین علی‌۷ درست با همین تعابیر روایت شده است: فَیَبْعَثُ الْمَهْدِیُّ اِلیٰ اُمَرٰائِهِ بِسٰائِرِ الْاَمْصٰارِ بِالْعَدْلِ بَیْنَ النّٰاسِ وَ تَرعَی الشٰاﺓُ وَ الذِّئبُ فِی مَکٰانٍ وٰاحِدٍ وَ تَلْعَبُ الصِّبْیٰانَ بِالحَیّٰاتِ وَالْعَقٰارِبِ لٰایَضُرّهُمْ شَیْءُ وَ یَذْهَبُ الشَّرَّ وَ یَبْقَی الْخَیْرِ: حضرت مهدی(علیه السلام) حکم عدالت بین مردم را به سوی فرمانروایانش در سایر بلاد صادر می‌کند و گوسفند و گرگ در چراگاه واحد می‌چرند و کودکان با مارهای سمّی و عقرب‌ها بازی می‌کنند و آنها هیچ ضرری به این کودکان نمی‌رسانند و ریشه‌ی شرّ کنده می‌شود و تنها خیر باقی می‌ماند. (صافی‌، منتخب‌الاثر، ص ۴۷۴؛ با اندکی اختلاف یزدی‌حایری، الزام‌النّاصب، ج ۲، ص ۲۴۷)

[vii]. کتاب مقدّس‌، عهد قدیم‌، کتاب اشعیای نبی‌، باب ۴۰، فراز ۳۱/

.[viii] کتاب مقدّس‌، عهد قدیم‌، کتاب اشعیای نبی‌، باب ۳۰، فراز ۱۸/

[ix]. امام صادق۷ فرمودند: اِنَّ الرَّجْعَةَ لَیْسَتْ بِعٰامَّةٍ وَ هِیَ خٰاصَّةٌ لٰا یَرْجِعُ اِلّٰا مَنْ مَحَضَ الْاِیمٰانَ مَحْضاً اَوْ مَحَضَ الشِّرْکَ مَحْضاً: رجعت عمومى نیست [که تمام مردگان زنده شوند و به زندگی دنیوی بازگردند]؛ بلکه تنها افراد خاصّى به دنیا برمی‌گردند که یا مؤمن خالص و یا مشرک محض باشند.( مجلسی‌، بحار‌الانوار‌، ج ۵۳‌، ص ۳۹)

۴. کتاب مقدّس‌، عهد قدیم‌، کتاب دانیال نبی‌، باب دوازدهم‌، فرازهای ۱ تا ۵ و ۱۳/

۵. در حدیثی از پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلّم) آمده است‌: یَمْلَأُ اللّٰهُ بِهِ الْاَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَمٰا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً: خداوند با او زمین را از عدل و داد پر مى‏سازد‌؛ همان‌گونه که از ظلم و ستم پر شده باشد. (صافی‌، منتخب‌الاثر، ص ۴۸۳؛ طبرسی، اعلام‌الوری، ص ۴۲۴) همچنین امام ‌‌باقر۷ می‌فرمایند‌: اِذٰا قٰامَ قٰائِمُنٰا وَضَعَ یَدَهُ عَلىٰ رُؤُوسِ الْعِبٰادِ فَجَمَعَ بِهٰا عُقُولَهُمْ وَ اَکْمَلَ بِهِ اَخْلٰاقَهُمْ (کَمَلَتْ بِهٰا اَحْلٰامَهُمْ): هنگامى که قائم ما ظهور کند‌ دست خودE E را روى سر مردم می‌گذارد و بدان وسیله اندیشه‌های آنها را متمرکز می‌کند و از آن رهگذر اخلاق ایشان را کامل می‌سازد (و بردباریشان کامل می‌شود).(مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۸ و ۳۳۶)

[xii]. کتاب مقدّس‌، عهد قدیم‌، کتاب حبقوق نبی‌، باب دوم‌، فرازهای ۳ تا ۵/

[xiii]. سفر پیدایش، باب ۱۷‌، فراز ۲۰ و باب ۱۸‌، فراز ۱۹/

[xiv] . امام زمانارواحنافداه و پیامبر اسلام۶ از نسل حضرت اسماعیل۷ هستند.