Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


سه شنبه ۲ مرداد
۱۴۰۳

16. محرم 1446


23. جولای 2024






گذشتن از ظاهر حجّ
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

گذشتن از ظاهر حجّ

شهرام نوروز ناصری درباره‌ی نوع نگاهی که مرحوم تناوش به زیارت خانه‌ی خدا داشت، می‌گوید:

روزی افرادی که تازه از حج بازگشته بودند، جهت دیدار ایشان به دفتر مهندس تناوش مراجعه کردند. از من پرسیدند: «آیا حجّ رفته‌ای؟»

گفتم: «خیر!»

آنان با تأکید به من گفتند: «حتماً باید بروی! حیف است که نروی!»

مهندس تناوش با ناراحتی پاسخ داد: «اینقدر در بند ظاهر نباشید! دایی من تا آخر عمر به حج نرفت.[۱] هر سال هزینه‌ی حجّ خود را نزد معتمدی که در نزدیکی منزلش صاحب یک بقّالی بود، می‌گذاشت تا صرف مخارج نیازمندان و مستمندان گردد. مرحوم دایی‌ام به آن معتمد سپرده بود که: «اگر پولی ماند، به خودم برگردان تا بتوانم به حج بروم.»

سال‌ها گذشت و این قضیه تکرار شد و تا زمان مرگ هم قسمت نشد که ایشان به صورت ظاهری به حجّ رود. او با خدای خود این‌گونه معامله کرده بود. ما حق نداریم چیزی بگوییم. در دستگاه خداوندی نباید دخالت کرد. ما که از پشت پرده خبر نداریم. نمی‌دانیم که خدا با دیگران چه معامله‌ای کرده است. شاید او بارها در صورت باطن به حجّ رفته و آن حجّ مقبول‌تر باشد.»[۲]

سیّدجلال شش مرتبه به سفر خانه‌ی خدا مشرّف شده بود. اوّلین بار بلافاصله بعد از ازدواجش بود که همراه با همسرش عازم زیارت بیت‌الله‌الحرام شد. او در این سفر هزینه‌ی سفر چند نفر دیگر را نیز پرداخته بود.[۳]



[۱]. در بعضی منابع، عنوانِ «حاجی» به مرحوم آیت‌الله سیّدمصطفی لواسانی داده شده است، ولی آن‌طور که جست‌وجوی نگارنده‌ی این سطرها نشان می‌دهد، ایشان با عنایت و روشی که در رسیدگی به نیازمندان داشتند، در دوره‌ی حیاتِ شریف‌شان هرگز به حدّ تمتّع نرسیدند و حج هم نگذاردند. داماد ایشان، «حاج‌اکبر ناظم‌زاده» هم این موضوع را تأیید می‌کند و به‌خوبی این نکته را در خاطر دارد؛ چون خودِ او، به نیابت از ایشان بعد از ارتحال‌شان، حج گزارده است.

[۲]. برگرفته از گفته‌های شهرام نوروز ناصری در تاریخ سیزدهم آذرماه ۱۳۹۱/

[۳]. برگرفته از گفته‌های فاطمه انصاری‌همدانی (تناوش)، در تاریخ دوم آذرماه ۱۳۸۸/