Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


يكشنبه ۴ شهریور
۱۴۰۳

19. صفر 1446


25. آگوست 2024






اوّل) ارادت به خاندان اهل‌بیتعلیهم السلام
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

اوّل) ارادت به خاندان اهل‌بیتعلیهم السلام

مرحوم مهندس به اهل‌بیتِ نبوّتعلیهم السلام ارادت وافری داشتند و این ابراز ارادت به صورت‌های مختلفی جلوه می‌کرد.

ایشان توسل به حضرت امیر علیه السلام را برای حل مشکلات زندگی مؤثر می‌دانستند. کتاب «مشارق الانوار»[۱] را که در توصیف حضرت علی علیه السلام است، کتابی گرانسنگ می‌دانستند و خواندن آن را توصیه می‌کردند. به سایر ائمهعلیهم السلام نیز ارادت می‌ورزیدند. مثلاً هنگامی‌که دوستان و آشنایانش به مناسبت تولّد یکی از اهل‌بیتعلیهم السلام به دیدن ایشان می‌رفتند، از وی هدیه و عیدی می‌گرفتند. نیمه‌ی شعبان که به دیدن ایشان می‌رفتیم، به مناسبت میلاد حضرت ولی‌عصر (عجّل‌الله‌تعالی‌فَرَجَهُ الشّریف) هدیه می‌دادند و توصیه می‌کردند که برای سلامتی حضرت ولی‌عصر (عجّل‌الله‌تعالی‌فَرَجَهُ الشّریف) صدقه بدهیم.

یکی دیگر از جلوه‌های ارادت ایشان به اهل‌بیتعلیهم السلام برگزاری مراسم سوگواری بود. با برگزاری مجلس روضه در طول سال، ارادت خود را به امام حسین علیه السلام ابراز می‌کردند. مثلاً شب‌های چهارشنبه، هر هفته در منزلشان روضه‌ی حضرت سیّدالشهدا علیه السلام برگزار بود. خودشان َدمِ در می‌نشستند و از شرکت‌کنندگان پذیرایی می‌کردند. در ایام محرّم، مجلس روضه‌ی امام حسین علیه السلام را به‌مدّت ده‌شب برگزار می‌کردند. گاهی اوقات مرحوم حاج اسماعیل دولابی یا مرحوم سیّدعبدالحسین معین شیرازی در آن مجالس صحبت می‌کردند.

مرحوم مهندس تناوش می‌فرمودند: «حتّی در تربت امام حسین علیه السلام نیز خواص زیادی نهفته است.» مثلاً می‌گفتند: «در ایّام جوانی که برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی نساجی با کشتی عازم کشور هندوستان شدم، بین راه، دریا متلاطم شد و کشتی دستخوش امواج خروشان دریا گردید. قدری از تربت کربلا را که با خود داشتم به دریا ریختم. دیری نگذشت که امواج سهمگین دریا فروکش کرد و کشتی به راه خود ادامه داد.»

تربت امام حسین علیه السلام را شفابخش می‌دانستند و می‌فرمودند: «خوردن اندکی از تربت امام حسین علیه السلام بیماری را علاج می‌کند.»

دعاهای حضرت سجاد علیه السلام را که در «صحیفه‌ی سجّادیّه» آمده است، راهگشا می‌دانستند، مثلاًخواندن دعای بیست وپنجم «صحیفه‌ی سجّادیّه» را برای تربیت فرزندان توصیه می‌کردند.

برای زیارت امام رضا† ارزش فراوان قائل بودند و می‌گفتند: «اگر کسی سالی یک‌بار به زیارت امام رضا علیه السلام نرود، در حقّ خودش جفا کرده است.»

خلاصه بگویم عشق به اهل‌بیتعلیهم السلام در وجود ایشان موج می‌زد.



[۱]. «مشارق أنوار الیقین فی حقائق أسرار أمیرالمؤمنین علیه‌السّلام» اثرِ «رَجَب‌بن‌رَجَب الحافظ‌البُرسی» از علما و اندیشمندان اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم هجرى است. اصل کتاب به زبان عربی است و ترجمه‌ی آن به زبان فارسی به همّت آقایان لطیف و سعید راشدی، در سال ۱۳۹۰ ﻫ. ش توسط نشر فقاهت در شهر قم منتشر شده است.