Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۳ آذر
۱۴۰۳

20. جمادي‌الاول 1446


22. نوامبر 2024






سیّدجلال، نماز و دعا
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

سیّدجلال ، نماز و دعا

سیّدجلال به نمازِ اوّل وقت توجّه ویژه داشت. در اثناء شبانه‌روز همیشه منتظر زمان عشق‌بازی با معبود بود و این ویژگی هیچ‌گاه از ایشان ترک نشد. می‌گفت: «مبادا نوافل و مستحبّات شما را از نماز اوّل وقت دور کند.»[۱]

همیشه با وضو و دائم در حال نماز بود و نافله‌ها را هم ترک نمی‌کرد. همان‌گونه که در بحث لباسِ نمازگزار، مستحب شمرده شده، هنگام نماز عمّامه می‌بست و ردای سبز سیادت می‌پوشید.[۲]

سیّدجلال پس از متحوّل‌شدن، به توصیه‌ی استادش آیت‌الله انصاری‌همدانی نمازهایش را قضا کرد.[۳] او به نماز بسیار اهمّیّت می‌داد و باحضور قلب و صفای ویژه‌ای نماز می‌خواند.[۴]

سیّدجلال به احکام رساله‌ی عملیه مقیّد بود؛ خصوصاً به احکام یومیه طهارت، نماز، روزه و خمس. مستحبات را کامل رعایت می‌کرد؛ مثلاً بدون پوشاندنِ سر، به دستشویی نمی‌رفت.[۵]

سیّدجلال به جوانانی که به دلائلی نماز را ترک کرده‌بودند، برای شروع توصیه می‌کرد: «دو رکعت، برای برآوردن نیاز بخوان!» که آن دو رکعت نماز در واقع آشتی با خدا بود.[۶] توصیه‌های او به هر جوانی در حدّ خود آن جوان بود و مطابق استعدادی بود که آن فرد داشت. پند او به جوانان، هیچ‌گاه مستقیم نبود.[۷]

روزی به سیّدجلال گفتند: «فلانی تارک‌الصّلاة است.»

ایشان در پاسخ حرف عمیق و عجیبی زد و در مورد آن فرد خاص - که او را به‌خوبی می‌شناخت - گفت:

حق نداریم به زور او را وادار به نماز خواندن کنیم. شاید او حقیقت نماز را بهتر فهمیده باشد. می‌داند که نمی‌تواند. به دروغ نمی‌خواهد بالا و پایین شود. نماز خواندن به مفهوم واقعیِ نماز، سخت است؛ گاهی روح تاب نمی‌آورد. «دانستن» و «باور داشتن» دو مقوله‌ی جداست. من و تو «نمی‌دانیم» که به همین سادگی می‌خوانیم.[۸]»[۹]

این سالک الی الله در دعاهایی که می‌خوانْد خیلی دقّت داشت. کتب ادعیه‌ی فراوانی داشت و متن دعاهایی را که به ما رسیده است در منابع مختلف روایی بررسی می‌کرد و با یکدیگر انطباق می‌داد. دنبال این بود که ببیند معصومینعلیهم السلام دقیقاً با چه واژگانی، در چه حالی، به چه شکلی آن دعا را می‌خوانده‌اند. مرحوم تناوش به این تدقیق در ادعیه‌ی وارده از معصومینعلیهم السلام تا آخر عمر شریفش ادامه داد.[۱۰]

سیّدجلال «مناجات خمس عشره»، «دعای رَضِیتُ بِاللهِ رَبّا» و «زیارت امین الله» را زیاد می‌خواند.[۱۱]



[۱]. برگرفته از گفته‌های محمّدمهدی اسلامیه در تاریخ دهم اسفند ۱۳۹۱/

[۲]. برگرفته از گفته‌های فاطمه انصاری‌همدانی (تناوش)، در تاریخ دوم آذرماه ۱۳۸۸/

[۳]. همان.

[۴]. برگرفته از گفته‌های مهدی طیّب در تاریخ دوم دی‌ماه ۱۳۹۱/

[۵]. برگرفته از دست‌نوشته‌ی محمّدمهدی اسلامیه؛ تابستان ۱۳۹۳/

[۶]. برگرفته از گفته‌های محمّدمهدی اسلامیه در تاریخ دهم اسفند ۱۳۹۱/

[۷]. همان.

[۸]. در این سخن مرحوم تناوش نکته‌های ظریفی نهفته است که ازجمله‌ی آنها می‌توان به دو نکته‌ی زیر اشاره کرد.

الف) این کلام، در درجه‌ی نخست و درواقع، برخوردی بوده‌است با فرد تذکّردهنده. مهندس تناوش که خود عاشق برپاداشتن نماز، این واجب الهی بود، با این جمله درپی آن نبود که نماز نخواندن آن شخصِ آشنا را موجّه بشمارد؛ بلکه با طرح این موضوع می‌خواست پنجره‌ای را به‌سوی درک و فهم کسی بگشاید که دنبالِ اِعمالِ زور برای نمازخوان کردن آن شخص بوده است.

ب) مرحوم تناوش در حمل‌به‌صحّت کردن رفتار دیگران، الگو و نمونه بود. می‌توان حُسن‌ظن و حُسنِ تعبیر نسبت به بندگان خدا را که در آیات و احادیث مورد تأکید است؛ از اظهار نظر ایشان درباره‌ی شخصی که می‌گفتند نماز نمی‌خوانَد، دریافت. ولو آن شخص چنان معرفتی هم نداشت، ولی روح زیبابین سیّدجلال رفتار آن فرد را به شکل زیبایی تفسیر کرده بود تا چه‌بسا زمینه برای بازگشت او به ساحت مقدّس نماز بسته نشود.

[۹]. برگرفته از گفته‌های شهرام نوروز ناصری در تاریخ سیزدهم آذرماه ۱۳۹۱/

[۱۰]. برگرفته از گفته‌های محمّدمهدی اسلامیه در تاریخ دهم اسفند ۱۳۹۱/

[۱۱]. برگرفته از گفته‌های فاطمه انصاری‌همدانی (تناوش)، در تاریخ دوم آذرماه ۱۳۸۸/