Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۳ آذر
۱۴۰۳

21. جمادي‌الاول 1446


23. نوامبر 2024






سیّدجلال و نور و سهروردی
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

سیّدجلال و نور و سهروردی

دکتر محمّدمهدی اسلامیه می‌گوید:

مرحوم تناوش در اثر آشنایی با حکما و ادبای قدیم و معاصر ایران، جایگاه آنان را می‌دانست و به آنان علاقه خاصی نشان می‌داد؛ ازجمله، از فلاسفه و اهل‌حکمت، به «شیخ شهاب‌الدّین سُهْرَوَردی»[۱] علاقه‌ی خاصی داشت. سهروردی به نور معتقد بوده و همه چیز را از نور می‌دانسته است. او یافته بود که وجود با نور پدید می‌آید و سبب نورانیّت «شیخ اشراق» پی بردن به این نکته بوده است. مهندس، سهروردی را خوب می‌شناخت؛ امّا بروز نمی‌داد که از این امور هم با چه دقّت و ظرافتی اطّلاع دارد.[۲]

فرازی از قرآن کریم بود که خیلی به وسیله‌ی این عارف بالله تکرار می‌شد: «یهْدِى اللهُ لِنُورِهِ مَن یشَاء» (سوره‌ی نور آیه ۳۵).[۳]

وجود شیخ اشراق نورانی بود و عارف بالله سیّدجلال به او علاقه داشت. تنها یک بار از ایشان راجع به سهروردی شنیدم؛ امّا آنقدر لطیف فرمود که گویی با او زندگی کرده است.

سهروردی وجودشناسی خود را مبتنی بر نظریه‌ی نورالانوار بنا نهاد. نور را نمی‌توان با کمک چیز دیگر و به واسطه، تعریف نمود، برعکس، هستی با نور آشکار می‌شود و بالطبع باید با نور تعریف شود. نورالانوار ذات ربوبی است و تمام موجودات چیزی جز مراتب گوناگون روشنایی نیستند. مرتبه‌ی هر موجود بسته به درجه‌ی نزدیکی او با نورالانوار است. به این میزان درجه‌ی اشراق یا نوری که از نورالانوار به او می‌رسد، گفته می‌شود. شدّت و ضعف موجودات در شدت و ضعف نورانیّت آنهاست. نور حقیقی یکی است. یعنی واحد و یگانه است؛ امّا تجلّی آن بسته به هر موجود، شدّت و کاستی دارد. عارف بالله سیّدجلال حداقل چهل و هشت اثر مکتوب سهروردی به زبان‌های فارسی و عربی را شماره فرموده بود و از میان این همه به «رساله‌ی آوازِ پَرِ جبرئیل»، «حکمت‌الاشراق» و «عقل سرخ» نظر بیشتری داشت.[۴]



[۱]. یحیی بن حبش، ملقّب به شیخ اشراق (متوفّای ۵۴۹ ﻫ.ق.).

[۲]. برگرفته از گفته‌های محمّدمهدی اسلامیه در تاریخ دهم اسفند ۱۳۹۱/

[۳]. «اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ اْلاَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کمِشْکاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کأَنَّهَا کوْکبٌ دُرِّی یوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکةٍ زَیتُونِةٍ لا شَرْقِیةٍ وَ لا غَرْبِیةٍ یکادُ زَیتُهَا یضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَن یشَاء وَیضْرِبُ اللهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَ اللهُ بِکلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ» (سوره‌ی نور، آیه‌ی ۳۵). یعنی: «خدا نور آسمان‌ها و زمین است. مثَل نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی باشد، آن چراغ درون آبگینه‏ای و آن آبگینه چون ستاره‏ای درخشنده. از روغن درخت پربرکت زیتون که نه خاوری است و نه باختری افروخته باشد. روغنش روشنی بخشد هرچند آتش بدان نرسیده باشد. نوری افزون بر نور دیگر. خدا هر کس را که بخواهد بدان نور راه می‏نماید و برای مردم مثَل‌ها می‏آورد، زیرا بر هر چیزی آگاه است.» [قرآن مجید؛ ترجمه‌ی عبدالمحمّد آیتی؛ انتشارات سروش؛ تهران؛ ۱۳۷۴؛ ص۳۵۵]

[۴]. برگرفته از یادداشت‌های دکتر محمّدمهدی اسلامیه (بهار ۱۳۹۳).