Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






کاواره‌ی ما!
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

کاواره‌ی ما!

مهندس علی‌محمّد شریفی شاگرد و ملازم مرحوم تناوش درباره‌ی مجالس مذهبی ایشان می‌گوید:

زمانی که به کارخانه‌ی فخر ایران رفتم، مدیریت آنجا با مهندس بود و من مدت دو سال با ایشان در آنجا بودم. بعد از آشنایی در کارخانه ارتباط نزدیک و صمیمی بین ما برقرار شد. روزی به من گفتند: «آقای شریفی! سه‌شنبه‌ها شب، کجا می‌روی؟»

گفتم: «در کنار خانواده هستم.»

گفتند: «یک شبی به کاواره‌ی[۱] ما بیا! اگر نپسندیدی دیگر نیا.»

مهندس تناوش به‌شوخی اسم جلسات مذهبی خود را بر وزن «کاباره»، «کاواره» گذاشته بود. من رفتم و خیلی هم «کاواره‌ی» ایشان را پسندیدم؛ فضای بسیار صمیمی و معنوی‌ای در آن جا حاکم بود. حاج اسماعیل دولابی در آنجا صحبت می‌کردند. گاهی تا پاسی از شب طول می‌کشید و ما اصلاً احساس خستگی نمی‌کردیم. من مرید آن جلسات شدم. مهندس به من گفتند: «خدا را شکر! کاواره‌ی ما را پسندیدی.»[۲]



[۱]. «کاواره» تغییریافته‌ی «کاباره» و درواقع اشاره‌ی لطیف و مزاح‌آمیز مرحوم تناوش است به آن جلسات مذهبی پُرنور و باصفا که دست‌اندرکار برگزاری آن بودند. «کاباره» در اصل کلمه‌ای فرانسوی است و به محلّی گفته می‌شود که در آن نمایش می‌دهند و مشتریان می‌توانند ضمن تماشای برنامه‌ی رقص و آواز، به آشامیدن، خوردن و رقصیدن بپردازند. [فرهنگ واژه‌های اروپایی در فارسی؛ صص۲۶۳ و ۲۶۴] در دوران پهلوی مبنای حکومت، ایجاد مراکز متعدّد فساد بود و کاباره که در آن، مشتریان به نوشیدن مشروبات الکلی، شنیدن آوازها و موسیقی‌های حرام و تماشای رقص‌های شهوانی می‌گذراندند، ازجمله‌ی چنین مراکزی بود. اینکه چرا مرحوم تناوش برای نامیدن مجلس زیبای معنویِ اهل‌بیتعلیهم السلام از کلمه‌ی «کاواره» استفاده می‌کرد، در واقع به تناسبِ اوضاع دوران پهلوی، ریشه در همان ذوقیاتی دارد که در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما از کلماتی چون «میخانه»، «شراب»، «مستی»، «مطرب» برای اشاره به عالی‌ترین مفاهیم عارفانه بهره می‌بَرَد. شاید وجه‌شبهِ کاباره‌ی اصطلاحی با کاواره‌ی اهل‌بیتعلیهم السلام از جهتِ مستی حاصل از شراب طهور، و به وجد آمدن و از خود بی‌خودشدن در اثر شنیدن آیات وحی و احادیث شریف باشد.

[۲]. برگرفته از گفته‌های علی‌محمّد شریفی در تاریخ بیست‌وسوم آذرماه ۱۳۹۱/