Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


شنبه ۳ آذر
۱۴۰۳

21. جمادي‌الاول 1446


23. نوامبر 2024






وصف یار
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

وصف یار  

هیچ‌یک از مرتاضان هند  با وجود کارهای خارق العاده، نتوانسته بودند نظر مرحوم تناوش را به خود جلب کنند و هیچ‌یک از بزرگان مغرب‌زمین تشنگی او را سیراب نکردند؛ امّا مرحوم آیت‌الله انصاری‌همدانی او را سیراب کردند.[۱]

سیّدجلال، استادش مرحوم آیت‌الله انصاری‌همدانی را خیلی دوست داشت، همیشه از ایشان نام می‌برد و معتقد بود اگر اسم اولیای خدا را بیاورند، در آن مجلس حضور می‌یابند.[۲]

خانم فاطمه انصاری‌همدانی، دختر آیت‌الله انصاری‌همدانی و همسرِ مرحوم تناوش می‌گوید: «مرحوم تناوش به من می‌گفت پدرتان «بزرگ» هستند. امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشّریف خیلی ایشان را دوست دارند. حواستان باشد که پدر از شما رضایت داشته باشند.»[۳]

مرحوم تناوش مکرّر در مورد مرحوم آیت‌الله انصاری‌همدانی می‌گفت: «او واصل الی الله بود و مستقیماً توحید را از ذات اقدس حق‌تعالی گرفته بود.»[۴]

آیت‌الله انصاری‌همدانیرحمه الله معتقد بود که ظهورِ «توحید»، «ولایت» است و بلکه «ولایت» مُنْدَک[۵] در «توحید» است و این دو از هم جدایی ندارند. می‌گفت آن‌که وارد اسرار الهی شود، ولیّ خدا و متّصل به خدا و هادی راه خداست و نمی‌شود ولیّ خدا موحّد باشد، امّا ولایت نداشته باشد؛ وارد اسرار الهی شده باشد، امّا سر تسلیم در مقابل پیامبر و ائمه‌ی اطهارعلیهم السلام که مظهر اتمّ اسماء و صفات الهی‌اند، فرود نیاورده باشد و برای همین ایشان درمقابل ائمّهعلیهم السلام مثل یک بنده و غلام بود.[۶]

خیلی افراد با واسطه می‌روند. وجود قطب عالم امکان، نبی اکرمصلی الله علیه و آله هم واسطِ فیض الهی است؛ امّا گاهی هنر در سرِ چشمه نشستن و از چشمه نوشیدن است. مهندس تناوش اوج قوّت آن عارف کامل را در این نقطه می‌دید.[۷]

سیّدجلال نسبت به مرحوم آیت‌الله انصاری‌همدانی، احساسات عمیقِ عاطفی داشت و حتّی در جزئیات رفتار از آن بزرگ تقلید می‌کرد. آن‌طور که متوجّه شدم دقّت در تقلید از جزئیّات رفتار مرحوم آقا، از جانبِ ایشان، جنبه‌ی «توسّط»[۸] داشت و بسیار بر آن پایبندی نشان می‌داد. سیّدجلال در ایّامی که توانایی روزه گرفتن داشت، در بدو افطار هر جا که بود، هفت عدد بادام به همراه داشت و معتقد بود مرحوم آقا این چنین افطار می‌فرمودند.[۹]

در دست‌نوشته‌های سیّدجلال در وصف کمالات مرحوم آیت‌الله انصاری‌همدانی آمده است:

زیارتش سودایی، قدم برداشتنش پنهانی، لب گشودنش بی‌مثال، دعا گفتنش تماشایی، نمازش کبریایی، ایستادنش وقار، رکوعش عبودیت، سجودش محبّت، تشّهدش در مقابل ایزد، سلامش کمال، سجده شکرش فنا، حرکتش سریع، تفکرش طولانی، پندش کوتاه، صبرش ایوبی، صورتش ملکوتی، سیرتش یزدانی، قلبش قوی، نادرة دوران، تواضعش پُرصفا، سلامش بی‌ادّعا، خُلقش پیغمبری، رفتارش خداپسند، رفیقانش مرید، صحرایش جلوة حق، محرابش قبلة دادار، مسجدش مسجد پیغمبر، منبرش اِخبار از عالم اسراردار، دعایش کوتاه، در کوچه و بازارش با تبسّم، خلوت شبش را خدا می‌داند و بس. در عالم عرفان بی‌مثال، در شریعت مرجع تقلید، در حقیقت حق کامل، در رضا دُرّ شاهوار درگاه تقدیر، در فنا ماهی دریای توحید، در توجّه کوه معرفت، در توکل دنیای امید، در فنای لله یا ایتها النّفس المطمئنّه، در فلسفه استاد افلاطون، در منطق هم‌مکتب بوعلی سینا، در معرفت ثانی سلمان، در عبودیت شاگرد مولا، در تفسیر مهد جعفربن‌محمّد الصّادق، در اَخبار و احادیث مستطیعِ مستطیع.

سیّدجلال که گاه از عباراتِ منظوم برای بیان احساسات و عواطف خود استفاده می‌کرد، چنین سروده است:

مراد از می بی‌غش که صالحان نوشند
وصال یار قدیمی که عارفان جویند
چو حافظم نبوَد شاهد و می و ساقی
چو شمس
دین نبوَد قصر قیصرم مأوی

شراب لعل معانی ز چشم یار من است
صُبوحیِ رخ مست و دل خمار من است
«جوادِ بزم محبّت
»[۱۰] دلیل راه من است
خیال رومی
وشعرش چراغ[۱۱]راه من است



[۱]. برگرفته از گفته‌های محمّدمهدی اسلامیه در تاریخ دهم اسفند ۱۳۹۱/

[۲]. برگرفته از گفته‌های فاطمه انصاری‌همدانی (تناوش)، در تاریخ دوم آذرماه ۱۳۸۸/

[۳]. سوخته: در سیر و سلوک عارف توحیدی آیت‌الله شیخ محمّدجواد انصاری‌همدانی؛ مؤلّف: هیأت تحریریه مؤسسه فرهنگی مطالعاتی شمس‌الشموس؛ ناشر: انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعاتی شمس‌الشموس؛ تهران؛ زمستان ۱۳۸۲؛ ص۳۰۹ (با اندکی تغییر).

[۴]. در مورد آیت‌الله انصاری‌همدانیŠ تعالی، نقل‌قولِ مشترکی است که هم از خودِ ایشان و هم از حضرت آیت‌الحق و العرفان حاج سیّدعلی قاضی طباطبایی رضوان‌الله‌علیه در مورد ایشان و هم از بعضی شاگردان نسبت به ایشان شنیده شده است و آن اینکه: «ایشان در این راه استادی نداشته و توحید را مستقیماً از خدا فرا گرفته است.» همچنین از خودِ ایشان نقل شده است که از مرحله‌ای «هرجا مکاشفات یا رویدادهای ذهنی برایم پیش می‌آمد و نمی‌توانستم جوابشان را پیدا کنم، به ساحت پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم متوسّل می‌شدم و جواب می‌گرفتم.» [سوخته: در سیر و سلوک عارف توحیدی آیت‌الله شیخ محمّدجواد انصاری‌همدانی؛ ص۲۸/] از آیت‌الله حاج‌شیخ حسنعلی نجابت شیرازی€ نیز نقل شده است:

من در نجف آقای قاضی را به‌هر طریق بود، پیدا کردم و چند سال در خدمت ایشان بودم. روزی پرسیدم: «آقا! ما بعد از شما به که مراجعه کنیم؟»

فرمودند: «مردی است در همدان که نه من او را دیده‌ام و نه او مرا دیده است. وی مستقیماً توحید را از حضرت پروردگار گرفته است.» [لطف حق؛ کریم محمود حقیقی؛ انتشارات حوزة علمیة شهید محمّدحسین نجابت؛ شیراز؛ ۱۳۷۷؛ صص۳۵ و ۳۶]

[۵]. «مُنْدَک» در لغت به معنی «درهم‌کوفته‌شده» و در اصطلاح اهل عرفان به معنی فانی و مضمحل شده در چیزی است.

[۶]. سوخته: در سیر و سلوک عارف توحیدی آیت‌الله شیخ محمّدجواد انصاری‌همدانی؛ ص۲۳۷ و ۲۳۸/

[۷]. برگرفته از گفته‌های محمّدمهدی اسلامیه در تاریخ دهم اسفند ۱۳۹۱/

[۸]. «توسُّط» یعنی «میانجی‌گری‌کردن»، «واسطه کردن». «به توسّط» هم یعنی به‌وسیله، به‌جهت و به‌سبب. [لغت‌نامه دهخدا، مدخل «توسّط»]

[۹]. برگرفته از دست‌نوشته‌ی محمّدمهدی اسلامیه؛ تابستان ۱۳۹۳/

[۱۰]. اشاره به آیت‌الله محمّدجواد انصاری همدانیŠ.

[۱۱]. در اصل : شعار