Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






سفر به خارج
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

سفر به خارج

گذرنامه مرحوم تناوش که به تعبیر آن روزها «تذکره محصّل دولت شاهنشاهی ایران» یا «روادید تحصیلی مجّانی» نامیده می‌شده است، نشان می‌دهد:

این تذکره تا اختتام دوره تحصیلِ دارنده آن دارای اعتبار می‌باشد، مشروط بر اینکه در انقضاء هر سال توسط مأمور ایران مقیم محلّ توقف محصّل یا مقیم نزدیک‌ترین محل تمدید گردد.

تذکره‌ی فوق در تاریخ هشتم فروردین ماه ۱۳۲۴ صادر شده است. یعنی یک‌هفته بعد از پایان دوران خدمت نظام وظیفه مرحوم تناوش.

سرکنسولگری شاهنشاهی ایران چهار بار گذرنامه‌ی مرحوم تناوش را تمدید کرده است که آخرین آن به بهمن ۱۳۲۸ باز می‌گردد.

در این گذرنامه «علائم و مشخّصات» سیّدجلال چنین توصیف شده است: «قد متوسّط، موی خرمایی، با چشمانی به رنگ میشی با پوستی سفید و با جای سالک بر روی گونه‌ی چپ.»

سیّدجلال تاریخ هجدهم آبان ماه ۱۳۲۴ برای نخستین بار در سرکنسولی شاهنشاهی ایران در هندوستان حضور یافته است. «کنسول شاهنشاهی در دهلی» که شخصی با نام معتمدی بوده، این حضور را تأیید کرده است.[۱]



[۱]. سیّدجلال در این دوران در دانشکده ویکتوریا در هندوستان تحصیل می‌کرده است. در این زمینه یک برگ سند در «سازمان اسناد و کتابخانه ملّی جمهوری اسلامی ایران» وجود دارد که دوره‌ی ایجاد آن سال ۱۳۲۷ هجری‌شمسی و مشتمل است بر «رونوشت نامه‌ی علی معتمدی، سفیرکبیر (ایران در هندوستان)، در مورد غیر مقدور بودن ادامه تحصیل جلال تناوش و شاپور یاسمی در دانشکده ویکتوریا» [شناسه سند در آرشیو ملّی ایران: ۱۸۵۲۸/۲۹۶]. نمی‌دانیم موضوع این نامه چه بوده است، امّا هرچه بوده، مرحوم تناوش تا اواخر سال ۱۳۲۸ هجری‌شمسی در هندوستان بوده‌اند.