Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


چهارشنبه ۱۳ تیر
۱۴۰۳

26. ذي‌الحجه 1445


3. جولای 2024






پیشگفتار
تالیفات استاد - کتاب از خود رسته

پیشگفتار 

مجموعه‌ای که در دست دارید، حاصل تلاش گروهی از دوستان جلسات اهل ولاء   است در جهت فراهم‌ساختنِ زمینه‌ی آشنایی با یکی از چهره‌های ارزشمند و بزرگ عرفان شیعی معاصر به نام مرحوم مهندس سیّدجلال تناوش. اهمّیّت شناخت شخصیّت مزبور ناظر به تحوّل عظیمی است که در نقطه‌ی آغاز آن فردی قرار دارد تحصیل‌کرده‌ی غرب و استادِ شاخص دانشگاه و مدیر زبردست و توانای صنعت، که در فرهنگِ دنیازده و لذّت‌گرای غربی هضم شده است؛ و در فرجامِ آن، عارفی قرار دارد والامقام و شوریده‌حال. ماجرای تحوّل یادشده برای عموم افراد، خصوصاً نسل تحصیل‌کرده و جذب‌شده به فرهنگ و سبک زندگی غربی بسیار عبرت‌انگیز و نیز امیدبخشِ امکانِ وقوعِ چنین دگرگونی‌یی از حَضیض دنیا تا اوج عالَم معناست.

فکر انجام این مهم ابتدا در پی شرح مختصر حالات و کمالات مرحوم تناوش در جلسات اهل ولاء توسّط اینجانب، در بین تعدادی از دوستان عضو جلسات مزبور شکل گرفت و از جمع مزبور، خانم‌ها زهرا رحیم‌پور و هاجر متولّیان تا پایان کار به تلاش ادامه دادند. با دعوت و درخواست اینجانب، کمک به تکمیل و اقدام به سامان‌بخشی و به رشته‌ی تحریر در آوردن آنچه طیّ چند سال گرد آمد، به عهده‌ی برادر عزیز، آقای «محمّد طیّب»[۱] قرار گرفت.

در تمامی مراحل کار، از راهنمایی و ارائه‌ی طریق و سمت‌دهی اقدامات، تا کمک به دوستان مذکور در اخذ و گردآوری اطلاعات از اشخاص و منابع و تدوین مطالب گردآمده، تصحیح، تکمیل، نگارش و ویرایش اثر، سعی کردم دوستان مزبور را تنها نگذارم.

ضمن قدردانی از تمامی عزیزانی که از مراحل نخستین تحقیق تا آخرین مراحل آماده‌سازی کار، تلاشی مخلصانه و پیگیر نموده‌اند و تشکّر از تمامی بزرگوارانی که دانسته‌های خود از مرحوم تناوش را در اختیار عزیزان پژوهشگر قرار دادند؛ به‌ویژه از التفات و توجّهات و همکاری‌های مؤثّر و بی‌دریغِ بانوی مهربانِ بیت علم و عرفان، دختِ عزیز و محبوبه‌ی آیت‌الله شیخ‌محمّدجواد انصاری‌همدانیرحمه الله، همسر گرامیِ مرحوم سیّدجلال تناوش، خانم فاطمه انصاری‌همدانی که علاوه بر بیان خاطرات خویش، بخشی از دستنوشته‌های مرحوم تناوش و عکس‌ها و مدارک باقیمانده از آن مرحوم را در دسترس قراردادند و نیز آقای دکتر علی انصاری‌همدانی فرزند فرزانه‌ی مرحوم آیت‌الله انصاری‌همدانی، که نسخه‌ی قریب به انتشار این اثر را با دقّت و علاقه مطالعه کرده و نکات ارزشمندی را توجّه دادند؛ به روح پرفتوح آن عارف‌بالله درود می‌فرستیم و امیدواریم حاصل این تلاش، رضایت الهی و عنایت اولیای دینعلیهم السلام و خشنودی مرحوم تناوش را جلب نموده و آثار خیر فراوانی برای خوانندگان عزیز در پی داشته باشد.

مهدی طیّب

www.ahlevela.com




[1]. «محمّد طیّب» (متولّد ۱۳۴۳ ﻫ.ش.) دارای تألیفات گوناگون است و علی‌رغم تشابه در نام خانوادگی با هم، بستگی فامیلی نداریم.