Get the Flash Player to see this player.

time2online Joomla Extensions: Simple Video Flash Player Module

  کانال تلگرام اهل ولاء کانال تلگرام اهل ولاء اینستاگرام اهل ولاء


سه شنبه ۲۸ فروردين
۱۴۰۳

7. شوال 1445


16. آوریل 2024






امکان دیدار حضرت مهدیارواحنا‌فداه در دوران غیبت

امکان دیدار حضرت مهدیارواحنا‌فداه در دوران غیبت

یکی از سؤالات مطرح در زمینه‌ی غیبت این است که آیا دیدار توأم با شناخت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در دوران غیبت امکان‌پذیر است و اگر چنین است‌، راه نیل به آن چیست؟

در پاسخ باید گفت قطعاً دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در دوران غیبت امکان‌پذیر است. حکما می‌گویند‌: بهترین دلیل برای امکان‌پذیر بودن چیزی‌‌، واقع شدن آن است. در دوران غیبت در موارد متعدّدی‌ دیدار شیعیان با حضرت بقیّـﮥ‌اللهارواحنا‌فداه میسّر شده است. در این دوره‌ی زمانی قریب هزار و دویست سال، شخصیت‌های بسیار عظیم علمی و دینی‌ آن حضرت را ملاقات نموده‌اند و کتاب‌های بسیاری در شرح این ملاقات‌ها تألیف شده است. متأسّفانه برخی تحت عنوان مبارزه با تحجّر و تقلّب، تفکّر غلطی را رواج می‌دهند و امکان دیدار حضرت را نفی می‌کنند. وقتی بزرگترین شخصیّت‌های جهان تشیّع در آثار خود به‌صراحت ماجراهای دیدار امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را بیان نموده‌اند و مصادیق متعدّدی از تشرّفات به محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نقل کرده‌اند، چگونه کسانی می‌پندارند با خرده دانش ناقص خود می‌توانند این موضوع قطعی را زیر سؤال برند؟!

به بزرگی (مرحوم آیت‌الله محمّدجواد انصاری همدانی) گفتند: آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را می‌شود دید؟ ایشان فرمود: وقتی خدا را می‌شود دید، امام را که مخلوق خداست، چطور نمی‌شود دید؟[i]

چنانکه پیشتر ذکر شد، باید توجّه داشت دیدار حضرت ولیّ‌عصرارواحنا‌فداه هم در عرصه‌ی درون و باطن و هم در بیرون و ظاهر قابل تصوّر است و شهود باطنی از مشاهده‌ی ظاهری مهم‌تر است. دیدن به چشم ظاهر همیشه به سود فرد نیست. معاصران سست‌ایمان و عهدشکن عصر ائمّه و دشمنان و قاتلان امامان، آن حضرات: را می‌دیدند و از این دیدن نه تنها بهره‌ای نصیبشان نشد؛ بلکه خسارت عظیمی کردند. صِرف دیدن ظاهری الزاماً به سود همه نیست.



[i]. طیّب، مصباح‌الهدی، ص ۳۱۸/